Grudziądz Portal miejski

Grudziądz

Grudziądz

Uczniowie korzystają z nowoczesnych pracowni

W Zespole Szkół Mechanicznych działa pracownia techniki a automatyki i robotyki w Zespole Szkół Technicznych. Łączna wartość zakupionego sprzętu wyniosła blisko 1,4 mln zł, z tego ok. 821 tys. zł w ZST i 563 tys. zł w ZSM.

Przypomnijmy, we wrześniu ubiegłego roku zakończyła się realizacja największego, jak do tej pory, unijnego projektu edukacyjnego pn. „Nowa jakość kształcenia zawodowego w grudziądzkich szkołach”. Przedsięwzięcie było wdrażane w 6 placówkach i uczestniczyło w nim ponad 2 tys. uczniów.

Ważnym elementem projektu było uruchomienie 2 nowoczesnych pracowni w 2 szkołach. Młodzież z Zespołu Szkół Mechanicznych ma do dyspozycji pracownię techniki. Korzystają z niej przede wszystkim uczniowie kształcący się w następujących zawodach: technik pojazdów samochodowych, technik mechanik, mechanik oraz elektromechanik pojazdów samochodowych. Mogą praktycznie ćwiczyć, naprawiać, montować różne układy i urządzenia instalacyjne oraz przeprowadzać badania parametrów technicznych i wytrzymałościowych. Pracownia została wyposażona w projektor cyfrowy model JT12AB obecnie wykorzystywany w zakładach przemysłowych, działach kontroli i warsztatach mechanicznych. Z kolei dzięki maszynie wytrzymałościowej QC-TECH Typ M2 uczniowie mają możliwość przeprowadzania badania i prób rozciągania, ściskania, zginania, a także wyznaczania na ekranie komputera wszystkich parametrów materiałów stosowanych w przemyśle maszynowym. Uzupełnieniem możliwości realizacji badań wytrzymałościowych jest uniwersalny twardościomierz HBRVD-187.5. Ćwiczenia laboratoryjne zyskały na atrakcyjności dzięki zestawowi czujników systemów elektronicznych pojazdu układu zapłonowego, czy zestawowi oświetlenia pojazdu samochodowego. Pracownia posiada także stanowisko demonstracyjne - system klimatyzacji Climatronik i systemy sterowania silnikiem Diesel’a typu „Common Rail” oraz Diesel’a EDS. Istotne miejsce zajmują stanowiska demonstracyjne przeznaczone do prezentacji funkcjonowania systemu automatycznej regulacji siły hamowania ABS oraz dwuobwodowego układu hamulcowego. Cennym nabytkiem są też: system wtryskowy paliwa typu KE-Motronik oraz zintegrowany typu D-Jetronic. W pracowni nie mogło zabraknąć stanowisk silnikowych - silnik benzynowy widlasty, silnik wysokoprężny z pompą rotacyjną TDI oraz stanowiska multimedialnego dla nauczyciela i zestawu diagnostycznego CIDIF-2.

Z kolei w Pracownia Automatyki i Robotyki funkcjonuje w Zespole Szkół Technicznych. Rozwiązania techniczne w niej zastosowane były konsultowane z pracownikami naukowymi Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej. Uczniowie Technikum Elektrycznego, Mechatronicznego, Elektronicznego oraz Urządzeń i Systemów Energetyki Odnawialnej szkolą się w oparciu o najbardziej zaawansowane technologie. Pracownia składa się z 10 stanowisk uniwersalnych, 5 stanowisk robotyki, stanowiska automatyki napędu elektrycznego oraz stanowiska transformatorów elektroenergetycznych. Można w niej prowadzić zajęcia z programowania sterowników PLC, badania podstawowych układów elektrycznych, zajęcia z pneumatyki i elektropneumatyki, a także wysokospecjalistyczne pomiary parametrów sieci zasilającej i odbiorników energii. Nowa baza sprzętowa pozwala również przygotować uczniów do prowadzenia pomiarów instalacji elektrycznych począwszy od pomiarów instalacji elektrycznych po pomiary wyłączników RCD i parametrów uziemień. Oprócz prowadzenia pomiarów na układach rzeczywistych stanowiska uniwersalne, dzięki dużej bazie komputerowej, wykorzystywane są m.in. do prowadzenia symulacji w różnych programach (WonderWare InTouch, FluidSim, programach do komunikacji z osprzętem pomiarowym oraz programach do sporządzania protokołów pomiarowych z różnych badań).

Na stanowiskach robotyki uczniowie mogą np. zaprogramować robota sposobem point-to-point i obserwować pracę robota elektropneumatycznego. Na stanowisku do badania automatyki napędu elektrycznego można zbadać praktycznie każdą dostępną maszynę elektryczną (silnik i prądnica prądu stałego, silnik 1-fazowy prądu zmiennego, silnik 3-fazowy). A na stanowisku badania transformatorów uczniowie, po dokonaniu symulacji, mogą w przejrzysty sposób skonfigurować układ pomiarowy dla transformatora 1-fazowego, 3-fazowego lub autotransformatora 1-fazowego czy 3-fazowego, przy różnych rodzajach obciążenia ( R-L, R-C, R) wynikającego z różnych możliwych konfiguracji sieci. Pracownię wyposażono także w rzutnik, tablicę interaktywną LED i komputer.

Przypomnijmy, w projekcie „Nowa jakość kształcenia zawodowego w grudziądzkich szkołach” wzięli udział uczniowie z:Zespołu Szkół Ekonomicznych, Zespołu Szkół Rolniczych, Zespołu Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich, Zespołu Szkół Technicznych, Zespołu Szkół Mechanicznych oraz Zespołu Szkół Budowlanych i Plastycznych. Przedsięwzięcie było realizowane w ramach Priorytetu IX Działanie 9.2 Podniesienie jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego. Wartość: 3 736 102,78 zł.Wkład własny gminy- miasto Grudziądz: 560 415,42 zł, w tym pieniężny: 338 540,42 zł.

Biuro Prezydenta


Data dodania 26 stycznia 2016

Data edycji 21 marca 2016

Newsletter

Bądź na bieżąco z Grudziądzem i zapisz się do Newslettera

Newsletter

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.