Grudziądz
Informacje o II turze wyborów
Poniżej publikujemy informacje dotyczące głosowania w II turze wyborów na Prezydenta Grudziądza.
Pełnomocnictwo do głosowania
Akt pełnomocnictwa sporządzony przed pierwszym głosowaniem dotyczy również ponownego głosowania w wyborach prezydenta miasta. Natomiast wyborca, który przed pierwszym głosowaniem nie złożył wniosku o sporządzenie aktu pełnomocnictwa, może złożyć taki wniosek po dniu pierwszego głosowania, najpóźniej do 26 października 2018 r. Wyborca składa taki wniosek w urzędzie, w którym jest wpisany do rejestru wyborców i dołącza do niego:
- pisemną zgodę osoby mającej być pełnomocnikiem na przyjęcie pełnomocnictwa,
- kopię aktualnego orzeczenia właściwego organu orzekającego o ustaleniu stopnia niepełnosprawności, jeżeli wyborca udzielający pełnomocnictwa w dniu głosowania nie będzie miał ukończonych 75 lat.
Prawo do głosowania przez pełnomocnika mają wyborcy, którzy najpóźniej w dniu głosowania ukończą 75 lat, a także wyborcy posiadający orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Pełnomocnikiem może być osoba wpisana do rejestru wyborców Miasta Grudziądza.
Pełnomocnikiem nie może być: osoba wchodząca w skład komisji obwodowej właściwej dla obwodu głosowania osoby udzielającej pełnomocnictwa do głosowania, mąż zaufania, obserwator społeczny i osoba kandydująca w wyborach.
Wyborca ma prawo cofnięcia udzielonego pełnomocnictwa. Cofnięcie pełnomocnictwa następuje przez: złożenie najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów stosownego oświadczenia Prezydentowi Grudziądza lub doręczenie takiego oświadczenia właściwej obwodowej komisji wyborczej w dniu głosowania.
Wyborca, który udzielił pełnomocnictwa może głosować osobiście w lokalu wyborczym pod warunkiem, że wcześniej nie oddał głosu jego pełnomocnik. Głosowanie osobiste przez wyborcę powoduje wygaśnięcie pełnomocnictwa.
Głosowania przez pełnomocnika nie przeprowadza się w: obwodach głosowania utworzonych w szpitalach, domach pomocy społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych.
Pełnomocnictwa do głosowania nie może udzielić osoba, która zgłosiła zamiar głosowania korespondencyjnego.
Dopisanie do spisu wyborców
Wyborca niepełnosprawny może głosować osobiście w wybranym przez siebie lokalu wyborczym, w tym także w lokalu dostosowanym do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Wyborca, który nie złożył takiego wniosku o dopisanie do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania na obszarze gminy przed pierwszym głosowaniem, może po dniu pierwszego głosowania zgłosić taki wniosek dotyczący ponownego głosowania.
Termin złożenia wniosku o dopisanie do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce stałego zamieszkania, w tym w obwodzie właściwym dla lokalu przystosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych upływa 30 października 2018 r. Po złożeniu powyższego wniosku wyborca zostanie skreślony ze spisu wyborców w obwodzie właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.
Rejestr wyborców
Wniosek o wpisanie do rejestru wyborców w Grudziądzu można składać przez cały rok, najpóźniej w ostatnim dniu pracy Urzędu przed dniem głosowania - w godzinach pracy Urzędu. Dla uproszczenia i przyspieszenia procedury wpisania do rejestru wyborców sugerujemy wybranie osobistego złożenia wniosku przez wyborcę w Urzędzie. Można być wpisanym tylko do jednego rejestru wyborców.
Do wniosku dołącza się:
- kserokopię ważnego dokumentu stwierdzającego tożsamość wnioskodawcy,
- pisemną deklarację.
W przypadku ubiegania się o wpis do rejestru wyborców trzeba wykazać, zamieszkanie na stałe pod określonym adresem w Grudziądzu. W tym celu może okazać się że, wyborca zostanie poproszony o pokazanie, dodatkowego dokumentu, który to potwierdzi np. aktu notarialnego, umowy najmu mieszkania, oświadczenia właściciela lub najemcy mieszkania, w którym mieszka oraz innych dokumentów potwierdzających związki z Grudziądzem np. umowa o pracę lub zaświadczenia o zatrudnieniu lub oświadczenia z organizacji społecznych, stowarzyszeń itp. Decyzja zostanie wydana w ciągu 3 dni od złożenia wniosku.
Sprawy związane ze sporządzeniem aktu pełnomocnictwa do głosowania, dopisaniem do spisu wyborców, wpisaniem do rejestru wyborców są załatwiane w Referacie Ewidencji Ludności Wydział Spraw Obywatelskich ul. Mickiewicza 28/30 pok. 16, tel. 45 10 380 lub 381 w godzinach pracy urzędu: poniedziałek, środa, czwartek w godz. 7.00-15.30, wtorek w godz. 7.30-16.00 i w piątek w godz. 7.00-13.00.
Biuro Prezydenta
Data dodania 25 października 2018