Grudziądz
Budżet miasta w 2012 r.
Prezydent Grudziądza Robert Malinowski zgodnie z ustawą o finansach publicznych przedstawił Radzie Miejskiej Grudziądza oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Bydgoszczy projekt budżetu na 2012 r. oraz Wieloletniej Prognozy Finansowej. Sesja, na której radni będą głosować nad ich przyjęciem odbędzie się 28 grudnia br.
Projekt budżetu na 2012 r. zakłada dochody w wysokości 511 127 988 zł, w tym dochody bieżące na poziomie 363 354 645 zł, a majątkowe 147 773 343 zł. Z kolei wydatki wyniosą 556 861 156 zł, bieżące oszacowano na 352 873 295 zł, a majątkowe – 203 987 861 zł. Deficyt miasta stanowić będzie kwotę 45 733 168 zł.
- Plan rocznych wydatków i dochodów powstaje w określonych warunkach gospodarczych i rynkowych, jest także konsekwencją podjętych przez samorząd zobowiązań. Miasto realizuje największe w historii projekty, nie wszystkie wykonywane są jednak z harmonogramami, poza tym środki unijne wpływają do miejskiej kasy z opóźnieniem, stąd przeniesienia planowanych dochodów z 2011 r. na kolejny rok. Dług publiczny zaciągniemy do wielkości umożliwiającej wykonanie projektów i bilansować będziemy pożyczkami lub kredytami – mówi prezydent Robert Malinowski.
Po stronie dochodów w projekcie budżetu zapisano m.in. dotacje celowe na realizowanie zadań inwestycyjnych w wysokości 134 573 191 zł. Miasto planuje pozyskać środki np. w związku z budową Trasy Średnicowej, modernizacją sieci tramwajowej, Wiślaną Trasą Rowerową, rewitalizacją terenów poprzemysłowych, przebudową ulic Starego Miasta, budową zintegrowanego grudziądzkiego systemu informacji przestrzennej, renowacją Parku Miejskiego czy rewitalizacją Góry Zamkowej. Z tytułu podatków i opłat lokalnych do budżetu miasta powinno wpłynąć 53 903 000 zł, w tym 40 250 000 zł podatku od nieruchomości i 2 900 000 zł podatku od czynności cywilnoprawnych. Założono także, że udział w podatkach budżetu państwa wyniesie 74 018 683 zł, w tym w podatku dochodowym od osób fizycznych – 70 697 073 zł, a od osób prawnych – 3 321 610 zł. Planuje się również, że dochody ze sprzedaży majątku stanowić będą kwotę 13 200 152 zł. Na podstawie informacji Ministerstwa Finansów przyjęto, że subwencje z budżetu państwa opiewać będą na 143 218 674 zł. Dotacje celowe oszacowano na 192 407 443 zł.
Z kolei wydatki bieżące i inwestycyjne na transport oraz łączność zaplanowano na poziomie 184 729 868 zł, z kolei na gospodarkę mieszkaniową – 30 360 337 zł. Natomiast na oświatę i wychowanie przeznaczono 152 176 398 zł, a na szeroko rozumianą pomoc społeczną i ochronę zdrowia – 105 845 515 zł. W budżecie miasta zapisano także 8 921 600 zł na kulturę i ochronę dziedzictwa narodowego oraz 11 201 441 zł na kulturę fizyczną i sport. Gospodarka komunalna i ochrona środowiska stanowi wydatki na poziomie 11 820 400 zł.
- Uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej miasta, jest także jednocześnie upoważnieniem i zobowiązaniem władzy wykonawczej wobec mieszkańców do realizacji nałożonych zadań. Równolegle został przygotowany projekt Wieloletniej Prognozy Finansowej, która obejmuje dany rok budżetowy oraz co najmniej 3 kolejne lata – powiedział Mariusz Szczubiał, Skarbnik Miasta.
Integralną częścią WPF jest wykaz przedsięwzięć, który zawiera m.in. oprócz celu i nazwy jednostki odpowiedzialnej za realizację lub koordynującej jego wykonanie, także informację o łącznych nakładach finansowych i limit wydatków w poszczególnych latach. Uchwałę w tej sprawie organ może przyjąć nie później niż budżet.
Warto dodać, że budżet jednostki samorządu terytorialnego jest konstruowany zgodnie z ukształtowanymi w teorii i praktyce zasadami: niezależności organizacyjnej, jedności formalnej i materialnej budżetu, równowagi, szczegółowości rzeczowej, ilościowej oraz czasowej. Uchwała pełni funkcję planu zarządczego, bowiem wskazuje konkretne zadania do realizacji, określa cele, które mają zostać osiągnięte poprzez zapisanie kwot dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów.
Biuro Prezydenta
Data dodania 17 listopada 2011