Grudziądz Portal miejski

Grudziądz

Grudziądz

Nowy system gospodarki odpadami

Od 1 stycznia 2012 r. zgodnie z nową ustawą o utrzymaniu czystości i porządku miasto rozpoczyna przygotowania do wdrożenia nowego systemu odbioru i zagospodarowania odpadów.

Po wejściu w życie nowelizacji miasto będzie podpisywać umowę z wyłonioną firmą, która odbierze i zagospodaruje odpady z terenu Grudziądza. Natomiast właściciele nieruchomości będą zobowiązani do wnoszenia opłaty za odpady wyliczonej na podstawie złożonej przez nich deklaracji.

- Rozpoczęły się już przygotowania do wdrożenia nowego systemu odbioru i zagospodarowania odpadów. Pierwszym zadaniem będzie zebranie informacji o ilości wytwarzanych śmieci, ich rodzaju i proponowanych formach zbierania. Dane te będziemy pozyskiwać przy pomocy ankiet, które zostaną rozprowadzone wśród mieszkańców – mówi prezydent Robert Malinowski.

Na podstawie wyników sondy opracowane będą nowe zasady odbioru śmieci, które ujęte zostaną w regulaminie przedstawionym do uchwalenia Radzie Miejskiej, która ustali sposób nakładania opłat i ich wielkość. Opłata może zostać ustalona w oparciu o różne zasady, np. według stawki za pojemnik o określonej wielkości, albo liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, ilości zużytej wody czy też powierzchni lokalu mieszkalnego. Nowy system odbierania odpadów zacznie funkcjonować od 1 lipca 2013 r.

Zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wchodzi w życie 1 stycznia 2012 r. W ustawie przewidziano okresy przejściowe dla poszczególnych rozwiązań:

- 1 stycznia 2012 r. – zaczyna działać rejestr działalności regulowanej, gmina od tego dnia nie wydaje zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

- 31 kwietnia 2012 r. - przedsiębiorcy odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości będą zobowiązani złożyć pierwsze sprawozdania.

- 1 lipca 2012 r. - sejmik województwa uchwala aktualizację wojewódzkiego planu gospodarki odpadami oraz uchwałę w sprawie wykonania wojewódzkiego planu gospodarki odpadami, w której określone zostaną regiony oraz regionalne instalacje do zagospodarowania odpadów.

- 1 stycznia 2013 r. - zaczynają obowiązywać nowe regulaminy utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Do tego czasu samorządy są zobowiązane do podjęcia uchwały w sprawie stawek opłat, szczegółowych zasad ich ponoszenia, wzoru deklaracji i terminu złożenia pierwszych deklaracji.  Od tego dnia powinna zacząć się kampania edukacyjno-informacyjna, mająca na celu zapoznanie właścicieli nieruchomości z obowiązkami wynikającymi z uchwał.

- 1 stycznia 2013 r. - przedsiębiorcy, którzy przed wejściem w życie ustawy działali na podstawie zezwoleń są obowiązani uzyskać wpis do rejestru.

- 31 marca 2013 r. - upływa termin złożenia przez gminy pierwszych sprawozdań do Marszałka Województwa.

- 1 lipca 2013 r. – nowy system zaczyna funkcjonować - uchwały rad wchodzą w życie, gminy zaczynają pobierać opłaty od właścicieli nieruchomości i w zamian zapewniają świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości. Do tego czasu muszą zostać rozstrzygnięte przetargi na odbieranie odpadów od właścicieli nieruchomości i muszą być podpisane umowy między gminą, a przedsiębiorcami.

Biuro Prezydenta

Data dodania 03 stycznia 2012

Newsletter

Bądź na bieżąco z Grudziądzem i zapisz się do Newslettera

Newsletter

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.