Grudziądz
Nowy system gospodarowania odpadami
Gmina-miasto Grudziądz od 1 lipca 2013 r. przejmie od właścicieli nieruchomości obowiązki związane z zagospodarowaniem odpadów komunalnych.
Ustawa z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011r. Nr 152 poz. 897) weszła w życie 1 stycznia br. Dokument w sposób rewolucyjny przebudowuje system prawny dotyczący postępowania z odpadami komunalnymi. Zmiana dotychczasowych zasad spowoduje realizację obowiązku pozbywania się odpadów komunalnych przez każdego właściciela nieruchomości, w sposób zgodny z przepisami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012r. poz. 391 j.t.).
- W celu przygotowania się do realizacji zadań wskazanych w ustawie w czerwcu i lipcu br. skierowaliśmy ankiety do właścicieli nieruchomości jednorodzinnych oraz pisma do właścicieli nieruchomości wielorodzinnych, w których poprosiliśmy o przekazanie informacji na temat obecnego i przyszłego stanu gospodarowania odpadami komunalnymi na poszczególnych nieruchomościach. Zebrane informacje pozwolą na przygotowanie nowego systemu gospodarowania odpadami na terenie gminy-miasto Grudziądz - mówi Maja Banasik, Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska.
Szczególne znaczenie będzie miało selektywne zbieranie odpadów komunalnych przez mieszkańców naszego miasta, które powinno być efektywne i zapewnić osiągnięcie wysokich poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych.
Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach szczegółowe rozwiązania nowego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi (w tym stawki i sposób ich naliczania) będą uchwalane na najbliższych sesjach przez Radę Miejską, a następnie zostanie zorganizowany przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Gmina na podstawie przeprowadzonego postępowania przetargowego wyłoni podmioty odbierające odpady, z którymi zawrze umowy, a właściciel nieruchomości po złożeniu deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, będzie uiszczał opłatę do gminy-miasto Grudziądz.
Zmiany wprowadzone znowelizowaną ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązują gminę-miasto Grudziądz m.in. do przejęcia na swoim terenie kontroli nad odpadami komunalnymi, a więc pełną odpowiedzialność za ich odebranie od właścicieli nieruchomości oraz zagospodarowanie zgodnie z prawem.
Biuro Prezydenta
Data dodania 16 października 2012