Grudziądz Portal miejski

Grudziądz

Grudziądz

Polemika do artykułu "Gazety Pomorskiej"

W publikacji pt. „Małe firmy padają jak muchy” (zamieszczonym na łamach Gazety Pomorskiej 19.10.2012 r.) redaktor Łukasz Ernestowicz posłużył się jedynie skrawkiem danych przedstawionych przez Główny Urząd Statystyczny.

Nie odniósł tych informacji do sytuacji gospodarczej oraz ogólnych tendencji, które odnotowywane są zarówno w naszym regionie, jak i w całym kraju. Nie pokusił się np. o zestawienie danych również w odniesieniu do największych miast regionu, z których jednoznacznie wynika, że tego typu sytuacja występuje, z mniejszym lub większym nasileniem, nie tylko w naszym mieście, ale również w pozostałych samorządach regionu Kujawsko-Pomorskiego.

O tym jak wygląda sytuacja w naszym mieście przekonać się można analizując m.in. zestawienie danych dotyczących podmiotów zarejestrowanych w kategorii „handel” ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Referat Działalności Gospodarczej Urzędu Miejskiego: 


Handel stacjonarny

30.06.2011 r.

1040

31.12.2010 r.

1159

31.12.2009 r.

1155


Warto również przytoczyć statystyki dotyczące rejestracji nowych przedsiębiorców
w ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Grudziądza:

- rok 2009 - 935,

- rok 2010 - 846,

- rok 2011 - według ewidencji prowadzonej przez Prezydenta Grudziądza od 01.01.2011 r. do 30.06.2011 r. wpisano 377 nowych przedsiębiorców, z kolei według ewidencji CEIDG liczba przedsiębiorców, gdzie głównym miejscem wykonywania działalności  jest miasto Grudziądz od 1.07. 2011 r. do 31.12.2011 r. wynosi 332 nowych przedsiębiorców. Razem 2011 r. to 709 nowych przedsiębiorców.

Ponadto autor artykułu formułując tezę o spadku liczby podmiotów gospodarczych oraz opierając się na subiektywnych odczuciach jednej z osób prowadzących sklep zapomniał o jeszcze jednym jakże ważnym czynniku. Spadek liczby przedsiębiorców związanych z działalnością „handel”, który znalazł odbicie w danych statystycznych wynika m.in. z uruchomienia Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Powstanie CEIDG wiązało się z przekazaniem przez gminy swoich ewidencji działalności gospodarczej.  Zawarte tam dane winny być zgodnie z sugestiami Ministerstwa Gospodarki aktualne. Przekazanie aktualnej bazy wiązało się z weryfikacją poszczególnych wpisów w ewidencji działalności gospodarczej, która była prowadzona od 1 stycznia 1989 r.  Pomimo, iż obowiązujące przepisy związane z działalnością gospodarczą obligowały  m.in. do zgłaszania likwidacji działalności gospodarczej często przedsiębiorca nie podejmował danej czynności. Fakt likwidacji zgłaszał w Urzędzie Skarbowym i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, natomiast pomijał organ ewidencyjny jakim był Prezydent Grudziądza. Doprowadziło to do sytuacji, że w tutejszej ewidencji prowadzonej przez Referat Działalności Gospodarczej Urzędu Miejskiego figurował taki przedsiębiorca jako prowadzący np. sklep, a faktycznie działalności tej nie prowadził.  Przeprowadzana od 2010 r. weryfikacja ewidencji działalności gospodarczej wiązała się m.in. z wezwaniem przedsiębiorcy do Urzędu w celu uaktualnienia swojego wpisu. W znacznej części tych wezwań nie dochodziło jednak do aktualizacji, a kończyło się wykreśleniem wpisu z ewidencji działalności gospodarczej.            

W artykule pt. „Małe firmy padają jak muchy” zabrakło również choćby krótkiej wzmianki na temat pomocy publicznej, której miasto udziela przedsiębiorcom. Dziennikarz zaznaczył w tekście, że nie uzyskał w ciągu jednego dnia informacji od Urzędu Miejskiego, jednak te dane były mu znane. Opublikowano je bowiem na portalu www.grudziadz.pl  w kwietniu br., przekazano również notkę prasową do lokalnych mediów. Przytoczę fragmenty oficjalnego komunikatu:

„Wartość pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcom w 2011 r. przez Prezydenta Grudziądza wyniosła 10 624 401,83 zł brutto. Z takiej formy wsparcia skorzystało 588 podmiotów, 87,24% beneficjentów stanowili interesanci Powiatowego Urzędu Pracy.

Na terenie gminy-miasto Grudziądz odnotowano przypadki pomocy publicznej należące do grup: dotacje i ulgi podatkowe, tzw. „miękkie kredytowanie” oraz inne, np. rekompensata
z tytułu dobrowolnego rozwiązania umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej.

Z łącznej sumy 10 624 401,83 zł brutto udzielonej pomocy publicznej 60,48% finansowano
z funduszy krajowych, 9,94% pochodziło ze źródeł zagranicznych, a 29,57% stanowiła pomoc finansowana z obu źródeł jednocześnie. Najwięcej, bo aż 61,33% ogólnej kwoty uzyskali mikroprzedsiębiorcy, a tylko 2,60% przedsiębiorstwa duże.”

Nadmienię, że dziennikarz nie pokusił się również o zaprezentowanie chociażby części rozwiązań systemowych, które wprowadził Prezydent Grudziądza, by wspierać przedsiębiorców. Informacje na ten temat były wielokrotnie podawane do publicznej wiadomości, również do redakcji, którą reprezentuje. Wskażę niektóre działania podejmowane na rzecz rozwoju gospodarczego. W 2010 r. w rankingu „Złota Setka Pomorza i Kujaw” w kategorii Samorządy najlepsze zdaniem przedsiębiorców Grudziądz uplasował się na 3 pozycji za Włocławkiem i Bydgoszczą. Wynik taki osiągnęliśmy dzięki przedsiębiorcom, którzy pozytywnie ocenili samorząd wypełniając formularz zgłoszeniowy do rankingu. Miasto posiada wolne uzbrojone tereny inwestycyjne, poręcza kredyty inwestycyjne, oferuje ulgi podatkowe dla nowych i rozwijających się firm na zasadzie de minimis oraz w ramach pomocy regionalnej oraz rozumiejąc, że w każdej firmie mogą pojawić się przejściowe kłopoty umożliwia przedsiębiorcom na ich uzasadniony wniosek umorzenia i rozłożenia  na raty zaległości podatkowych. Ponadto powołano w 2008 r. spółkę „Grudziądzkie Poręczenia Kredytowe”, której celem jest wsparcie istniejących i nowo formujących się podmiotów w dostępie do kapitału. W 2008 r. zakończył się kapitalny remont zakupionych w 2007 r. od Syndyka hal przemysłowych przy ul. Waryńskiego. Przygotowano i uzbrojono w media techniczne również tereny niezabudowane Grudziądzkiego Parku Przemysłowego położone w dzielnicy Lotnisko Przemysłowe. Wybudowano drogi wewnętrzne. Przebudowano ul. Drogę Graniczną i wybudowano węzeł „Kręta” Trasy Średnicowej, które usprawniają układ komunikacyjny w obrębie terenów niezabudowanych Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Program pomocy dla firm został tak skonstruowany, by stanowić zachętę dla inwestorów, których przedsięwzięcia generować będą nowe miejsca pracy. Przedsiębiorcy z sektora MSP mogą liczyć na wsparcie ze strony gminy w postaci zwolnienia w podatku od nieruchomości na 3 lata w ramach pomocy „de minimis” związanej z rozwojem firmy i zwiększaniem zatrudnienia. Lokalni przedsiębiorcy mają również możliwość skorzystania z pomocy Powiatowego Urzędu Pracy w Grudziądzu, m.in. w zakresie uzyskania środków na tworzenie nowych miejsc pracy.

W teście znalazła się nieprawdziwa informacja dotyczącaudzielania przez Prezydenta Miasta ulg podatkowych dla tzw. „sieciówek”. Prezydent Grudziądza może udzielać ulg na wniosek podatnika (umarzanie zaległości, odraczanie zapłaty i rozkładanie na raty) w podatku od nieruchomości na podstawie art. 67a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Natomiast Rada Miejska posiadając ustawowe uprawnienia wprowadziła zwolnienia przedmiotowe od podatku od nieruchomości uchwałami:

- Uchwała Nr XXII/23/08 Rady Miejskiej Grudziądza z 26 marca 2008 r.  w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis na terenie gminy-miasto Grudziądz,

- Uchwała Nr XLII/37/09 Rady Miejskiej Grudziądza z 24 czerwca 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji i tworzenie związanych z nimi nowych miejsc pracy na terenie gminy-miasto Grudziądz,

- Uchwała Nr XLII/38/09 Rady Miejskiej Grudziądza z 24 czerwca 2009 r. w sprawie zwolnień od podatku od nieruchomości w ramach pomocy regionalnej na wspieranie nowych inwestycji i tworzenie związanych z nimi nowych miejsc pracy na terenach specjalnej strefy ekonomicznej i Grudziądzkiego Parku Przemysłowego usytuowanych na terenie gminy-miasto Grudziądz.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. Art. 37 ust. 1 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o Finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) zarząd jednostki samorządu terytorialnego podaje do publicznej wiadomości w terminie:

  1)  do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału - kwartalną informację o wykonaniu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym kwotę deficytu albo nadwyżki, oraz o udzielonych umorzeniach niepodatkowych należności budżetowych, o których mowa w art. 60;

  2)  o którym mowa w art. 38 - informację obejmującą:

a)  dane dotyczące wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w poprzednim roku budżetowym, w tym kwotę deficytu albo nadwyżki,

b) kwotę wykorzystanych środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2,

c)  kwotę zobowiązań, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 4,

d) kwoty dotacji otrzymanych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz kwoty dotacji udzielonych innym jednostkom samorządu terytorialnego,

e)  wykaz udzielonych poręczeń i gwarancji, z wymienieniem podmiotów, których gwarancje i poręczenia dotyczą,

f)  wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł, wraz ze wskazaniem wysokości umorzonych kwot i przyczyn umorzenia,

g) wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej.

2. Podanie do publicznej wiadomości wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f, nie narusza przepisów o tajemnicy skarbowej.

Zgodnie z zarządzeniem Nr 67/10 Prezydenta Grudziądza z 1 marca 2010 r. w sprawie wykazu osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publicznej sporządza się według stanu na koniec roku budżetowego wykaz osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym udzielono pomocy publiczne. Wykaz podaje się do publicznej wiadomości w terminie do 31 maja roku następnego poprzez wywieszenie w siedzibie Urzędu Miejskiego na tablicach ogłoszeń. Wykaz za rok budżetowy pozostaje wywieszony na tablicach ogłoszeń do 31 grudnia roku następnego.

Natomiast w zarządzeniu Nr 68/10 Prezydenta Grudziądza z 1 marca 2010 r. w sprawie wykazów osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł wskazano, że sporządza się je według stanu na koniec roku budżetowego wykazy osób prawnych i fizycznych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, którym w zakresie podatków lub opłat udzielono ulg, odroczeń, umorzeń lub rozłożono spłatę na raty w kwocie przewyższającej łącznie 500 zł. Wykazy podaje się do publicznej wiadomości w terminie do 31 maja roku następnego poprzez wywieszenie w siedzibie Urzędu Miejskiego na tablicach ogłoszeń. Wykazy za rok budżetowy pozostają wywieszone na tablicach ogłoszeń do 31 grudnia roku następnego.

W załaczniku znajdują się skany z listą podmiotów, które otrzymały tego typu pomoc: 2009, 2010, 2011.

Biorąc pod uwagę także dane dotyczące dynamiki dochodów z PIT-ów, która kształtuje się następująco: 2007 r. - 117%, 2008 r. - 113%, 2009 r. - 94%, 2010 r. - 98%, 2011 r. - 113% oraz 2012 r. - 112% dokładnie widać, że jedynie w 2009 r. dochody mieszkańców spadły, a w pozostałych latach rosną, a to w jaki sposób grudziądzanie wydatkują swoje środki nie leży już w gestii Prezydenta Miasta. Prezydent nie posiada mechanizmów, za pomocą których mógłby nakazać mieszkańcom robienie zakupów w określonych punktach. Grudziądzanie mają do wyboru nie tylko lokalne sklepy, ale również sprzedaż internetową. Warto również pamiętać o tym, że w Polce obowiązuje swoboda działalności gospodarczej. Prezydent nie ma zatem możliwości, by ograniczyć w jakikolwiek sposób m.in. sprzedaż nieruchomości przez prywatne osoby, na których umiejscawiane są następnie sklepy.

Należy także wskazać, że w artykule posłużono się również nieprawdziwą tezą dotyczącą lokowania sklepów sieciowych w centrum miasta. Na grudziądzkim Starym Mieście nie ma żadnego tego typu sklepu. Umiejscowienie dużego marketu w ścisłym centrum byłoby niemożliwe ze względu na zabudowę. Ponadto w ciągu ostatnich kilku lat nie otwarto w Grudziądzu żadnego sklepu wielkopowierzchniowego oprócz Alfy, którą uruchomiono zaledwie kilka miesięcy temu. Dzięki tej inwestycji m.in. przebudowano na koszt inwestora układ drogowy ul. Portowej za kilka milionów złotych. Warto również pamiętać, że w Centrum zatrudnienie znalazło ponad 500 osób oraz kolejne pośrednio w firmach współpracujących z Alfą.

Biuro Prezydenta







Data dodania 02 listopada 2012

Data edycji 02 listopada 2012

Newsletter

Bądź na bieżąco z Grudziądzem i zapisz się do Newslettera

Newsletter

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.