Grudziądz
Oświadczenie ws. porozumienia z Gminą
W związku z pojawieniem się nieprawdziwych informacji na temat rzekomej podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej na terenie gminy Grudziądz informujemy, że wysokość cen została ustalona na podstawie uchwały Rady miejskiej z marca 2012 r. i nie ulegała zmianie.
Po kilkumiesięcznych negocjacjach, które rozpoczęły się już latem br., Prezydent Grudziądza Robert Malinowski oraz Wójt Gminy Grudziądz Jan Tesmer, 17 grudnia, podpisali porozumienie w sprawie organizacji publicznego transportu zbiorowego, pomiędzy gminą - miasto Grudziądz i Gminą Grudziądz.
W dokumencie zawarto m.in. paragraf informujący, że na terenie gminy Grudziądz obowiązuje strefa pozamiejska. Podczas spotkań wyprzedzających podpisanie dokumentu nikt ze strony Gminy nie dopytywał o ten właśnie zapis. Warto nadmienić, że Wójt Gminy już 25 października br. odesłał zaakceptowany przez siebie projekt porozumienia, w którym ten paragraf figurował.
Wprowadzenie tego ustępu porządkuje istniejący stan prawny, m.in. zgodnie z postanowieniem Sądu oddalającym skargę Gminy Grudziądz dotyczącą uchylenia uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z 2004 r. pomiędzy gminą a miastem. Ze strefy pozamiejskiej historycznie wyłączono miejscowości zlokalizowane w rejonie wysypiska odpadów w Zakurzewie oraz oczyszczalni ścieków w Nowej Wsi. Obecnie ujednolicono zapisy, zgodnie z treścią porozumienia pomiędzy gminą i miastem, zatem we wszystkich miejscowościach znajdujących się poza zasięgiem administracyjnym miasta obowiązuje strefa pozamiejska.
- Organizacja transportu publicznego jest jednym z zadań własnych gminy. Gmina Grudziądz scedowała ten obowiązek na miasto, zobowiązując się jednocześnie do ponoszenia określonych kosztów. Stawki dopłaty ustalano co roku na podstawie m.in. zrealizowanych wozokilometrów i badań napełnień pasażerskich. Miasto „wzięło na siebie” także cały system organizacji komunikacji, np. druk biletów, rozwieszanie rozkładów, tworzenie rozkładów i kontrolę biletów, a także sprawdzanie jakości świadczonych usług - mówi Teresa Kleczewska, Naczelnik Wydziału Transportu.
Warto pamiętać, że funkcjonowanie komunikacji miejskiej na terenie gminy generuje wyższy koszt jednostkowy niż w mieście. Samorząd grudziądzki w związku z funkcjonowaniem komunikacji na terenie gminy ponosi koszty w wysokości ponad 600 tys. zł. Ostatecznie ustalono, że dopłata wyniesie 550 tys. zł rocznie. Organizacja na takich zasadach komunikacji w Gminie Grudziądz gwarantuje dojazd m.in. do placówek oświatowych, szpitala czy zakładów pracy dla osób zamieszkujących teren gminy.
Skany projektu porozumienia, które zaakceptował Wójt Gminy w październiku br. dostępne są:
- umowa-gmina.
Biuro Prezydenta
Data dodania 21 grudnia 2012