Grudziądz
O grudziądzkiej komunikacji w Poznaniu
Ponad 120 osób z 66 instytucji i firm wzięło udział w konferencji poświęconej „Kalkulacji kosztu usług przewozowych w lokalnym transporcie publicznym w kontekście zawartych umów”. Spotkanie odbyło się na początku grudnia br. w Poznaniu. Grudziądz reprezentowała Teresa Kleczewska, Naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego.
Kongres zorganizowała Komisja Ekonomiczna Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu.
- Podczas obrad kilku czołowych operatorów komunikacji miejskiej w Polsce, posiadających bardzo ciekawe i sprawne rozwiązania odnośnie parametryzacji kosztów podzieliło się z uczestnikami swoimi doświadczeniami na temat podejścia do kwestii sposobów kalkulacji kosztów i przejścia na stawki usług przewozowych w związku ze świadczeniem usług publicznych w zakresie transportu zbiorowego - mówi Dorota Rondtke, Dyrektor Zarządzający IGKM.
Wygłoszono m.in. referaty na temat rynku usług transportowych w Polsce na bazie informacji zgromadzonych w IGKM oraz o sposobach kalkulacji kosztów i przejściu na stawki usług przewozowych na przykładzie wybranych operatorów, czyli MPK Wrocław, MPK Kraków i MPK Poznań. Przedstawiciele operatorów oraz urzędów miejskich dyskutowali również o zasadach kalkulacji rekompensaty pod kątem ujmowania kosztów na podstawie doświadczeń: ZTM Warszawa, UM Grudziądz i ZTM Lublin.
Przypomnijmy, w 2007 r. w Grudziądzu przeprowadzono analizę i diagnozę sytuacji eksploatacyjno-ekonomicznej komunikacji miejskiej. W 2008 r. przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach autobusowych: 3, 12, 18 i 21 wygrała firma Veolia Transport. Rok później zakończyła się reforma, w wyniku której oddzielono funkcję operatora od organizatora. W strukturach Urzędu Miejskiego wyodrębniono Wydział Transportu, który m.in. odpowiada za opracowywanie rozkładów jazdy, emitowanie, dystrybucję i kontrolę biletów, sprawdzanie jakości świadczonych przez przewoźników usług.
- Obecnie przygotowujemy się do powierzenia zadania obsługi linii autobusowych i tramwajowych MZK w ramach podmiotu wewnętrznego. Dzięki temu rozwiązaniu miasto ponosić będzie jedynie faktyczne koszty związane ze świadczeniem usług i utrzymaniem niezbędnej infrastruktury technicznej. Zostanie także uwzględniony godziwy zysk dla operatora - wyjaśnia Teresa Kleczewska, Naczelnik Wydziału Transportu.
Komunikacja miejska jest finansowana z budżetu metodą brutto, tzn. po stronie dochodów zapisuje się (oraz wykonuje) plan dochodów składający się głównie z dochodów z tytułu: sprzedaży biletów, dotacji z innych samorządów, które zleciły zadanie komunikacji publicznej do realizacji gminie-miasto Grudziądz oraz opłaty za korzystanie z przystanków. Po stronie wydatków znajdują się głównie koszty związane z opłatą pracy przewozowej i utrzymaniem infrastruktury przystankowej. Prezydent Grudziądza powołał zespół, który sprawować będzie nadzór nad prawidłowym wyliczeniem rekompensaty.
- Przeprowadzona w Grudziądzu restrukturyzacja potwierdziła możliwości uzyskiwania pozytywnych efektów ekonomicznych i jakościowych usług publicznego transportu zbiorowego m.in. poprzez wprowadzanie konkurencji w zakresie ich świadczenia przez różne podmioty. Zaprezentowana w wystąpieniu Pani Teresy Kleczewskiej czytelna forma zlecania zadań przewozowych i rozliczeń finansowych pomiędzy organizatorem, a operatorem i przewoźnikiem umożliwia bieżące śledzenie jakości świadczonych usług i kosztów niezbędnych do ich pokrywania - powiedział Czesław Kordel, Prezes Zarządu MZK Wejherowo.
Warto dodać, że Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej istnieje od marca 1991 r. Jej członkami są głównie przewoźnicy i organizatorzy przewozów pasażerskich w miastach, niezależnie od formy organizacyjnej (zakłady budżetowe, spółki z o.o., spółki akcyjne). Do Izby należą także producenci taboru, zakłady naprawcze, placówki naukowo-badawcze oraz inne przedsiębiorstwa świadczące usługi na rzecz komunikacji miejskiej.
Biuro Prezydenta
Data dodania 27 grudnia 2012