Grudziądz
Budżet miasta w 2013 r.
Radni Rady Miejskiej podczas, sesji, która odbyła się dziś, tj. 28 grudnia przyjęli projekt budżetu na 2013 r. Uchwała została pozytywnie zaopiniowana przez Regionalną Izbę Obrachunkową.
- Zaproponowany przeze mnie budżet jest stabilny, zrównoważony, a nade wszystko odpowiedzialny. Racjonalnie zaplanowaliśmy dochody i wydatki. Budżet powstaje w określonej normie czasowej, a także uwarunkowuje go aktualna sytuacja gospodarcza i społeczna, dlatego niezwykle istotne jest powiązanie tego dokumentu z Wieloletnią Prognozą Finansową. Pozwala to na zintegrowanie zarządzania strategicznego, wieloletniego z działaniem operacyjnym w ramach uchwalonego na dany rok planu finansowego - mówił prezydent Robert Malinowski.
W projekcie budżetu po stronie dochodów zapisano kwotę 540 441 604 zł, w tym dochody bieżące w wysokości 393 817 684 zł i majątkowe w wysokości 146 623 920 zł. Natomiast wydatki zaplanowano na poziomie 509 526 073 zł, w tym bieżące - 377 532 395 zł, a majątkowe - 131 993 678 zł. Nadwyżka budżetowa w wysokości 30 915 531 zł zostanie przeznaczona na spłatę wcześniej zaciągniętych zobowiązań z tytułu emisji papierów wartościowych oraz pożyczek i kredytów. Przychody budżetu ustalono w wysokości 40 885 606 zł, a rozchody - 71 801 137 zł. Ponadto 4 000 000 zł zapisano na rezerwy, w tym 2 000 000 zł z przeznaczeniem na rezerwę ogólną, 1 000 000 zł z przeznaczeniem na realizację zadań z zakresu zarządzania kryzysowego i 1 000 000 zł na wypłatę odpraw z tytułu przejścia na emeryturę, nagród jubileuszowych oraz skutki podwyżki wynagrodzeń dla pracowników jednostek organizacyjnych gminy-miasto Grudziądz.
W projekcie uchwały budżetowej zaplanowano dochody na poziomie 540 441 604 zł. Na tę kwotę składają się m.in. podatki i opłaty lokalne. W 2013 r. nastąpi przy uwzględnieniu wzrostu poziomu inflacji podniesienie stawek podatku od nieruchomości o 4%. Natomiast wpływy z podatku od czynności cywilnoprawnych oraz od spadków i darowizn nie będą odbiegały od przewidzianych wpływów w 2012 r. Z kolei podstawową opłatą pod względem udziału w dochodach z podatków i opłat jest opłata komunikacyjna, a drugą skarbowa. Warto dodać, że stawki opłaty targowej pozostają niezmienione w stosunku do roku 2012. Od lipca 2013 r. samorząd ponosić będzie odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami i ustalanie stawek opłat. Z ponoszonych przez właścicieli nieruchomości opłat miasto pokryje koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, który obejmować będzie: odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, a także stworzenie i utrzymanie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych i obsługę administracyjną systemu. Zgodnie z ustawą środki z tzw. opłaty „śmieciowej” mogą być wyłącznie przeznaczone na zadania wymienione w ustawie. Miasto nie może ich wykorzystać na inny cel.
Wydatki ogółem na rok 2013 zaplanowano w wysokości 509 526 073 zł. W zakresie wydatków bieżących plan na przyszły rok wynosi 377 532 395 zł, a majątkowych - 131 993 678 zł. Najwyższe kwotowo wydatki według działów klasyfikacji budżetowej dotyczą oświaty i edukacji, pomocy społecznej i pozostałych zadań w zakresie polityki społecznej. Analizując strukturę finansowania należy zwrócić uwagę, że oświata i edukacja są w ok. 78% finansowane subwencją oświatową, a w ok. 22% dochodami własnymi miasta, natomiast w przypadku polityki społecznej kształtuje się to następująco: 55% subwencja w części równoważącej i dotacje celowe oraz ok. 45% dochody własne miasta. Zatem w przyszłym roku samorząd przeznaczy ponad 33 mln zł z budżetu miasta na edukację i oświatę oraz ponad 58 mln zł na szeroko rozumianą politykę społeczną.
- Wyzwania inwestycyjne, które postawiliśmy sobie na 2013 r. nie dotyczą wyłącznie infrastruktury drogowej, w planie wydatków majątkowych znajduje się szereg mniejszych zadań. Kluczową pozycję zajmują oczywiście projekty wieloletnie współfinansowane ze środków unijnych, m. in. budowa Trasy Średnicowej, modernizacja sieci tramwajowej, rewitalizacja terenów poprzemysłowych do nowych funkcji turystyczno-rekreacyjnych, modernizacja ośrodka wypoczynkowego nad Jeziorem Rudnickim, renowacja Parku Miejskiego, rewitalizacja Góry Zamkowej, czy budowa Wiślanej Trasy Rowerowej. To zadania, które wykonujemy w perspektywie kilku lat, ale co najważniejsze przedsięwzięcia, na które pozyskaliśmy środki zewnętrzne - dodał prezydent Robert Malinowski.
Oprócz wspomnianych projektów w przyszłym roku władze samorządowe zamierzają m.in. wykonać dokumentację techniczną przebudowy ul. Sobieskiego oraz Konstytucji 3 Maja, rozbudować system miejskiego monitoringu, kontynuować prace związane z przystosowaniem obiektu przy ul. Waryńskiego do nowych funkcji, czyli siedziby Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie i Zarządu Dróg Miejskich. Ponadto będą prowadzone prace związane z przebudową instalacji elektrycznej, komputerowej oraz przeciwpożarowej w budynku Urzędu Miejskiego. Zaplanowaliśmy również wykonanie i montaż regałów do urzędowego archiwum, wymianę pokrycia dachowego w budynku przy ul. Spichrzowej, czy odkupienie udziałów Grudziądzkich Poręczeń Kredytowych od Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Nieruchomościami, zakup ciężkiego samochodu pożarniczego oraz samochodu na potrzeby Straży Miejskiej. W projekcie budżetu na 2013 r. znalazła się również m.in. modernizacja hali sportowej przy ZSO nr 5 i przebudowa dachu w Gimnazjum nr 7, a także kontynuacja dotacji dla Szpitala na tzw. pierwsze wyposażenie. Ponadto ujęliśmy zadania związane z wdrożeniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi czy modernizację budynków CK Teatr i Pałacu Opatek, wymianę dachu i naprawę elewacji Muzeum oraz budowę skate parku i modernizację niecek basenowych. Łączna wartość 61 zadań inwestycyjnych wyniesie 131 993 678 zł. Dodam tylko, że na liście programów i projektów realizowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej znajduje się 30 zadań, zarówno infrastrukturalnych, jak i edukacyjnych i społecznych. Ich wartość wynosi 114 039 248 zł, w tym wkład własny miasta - 51 195 427 zł.
Biuro Prezydenta
Data dodania 28 grudnia 2012