Grudziądz
Raty podatku od nieruchomości
Doręczanie decyzji, w których znajduje się informacja o wysokości podatku od nieruchomości rozpocznie się na przełomie stycznia i lutego br. Właściciele nieruchomości z terenu Grudziądza zobowiązani są do uiszczenia I raty podatku do 15 marca br.
Od tego roku na dokumencie będzie znajdować się kod kreskowy, ponadto każdej decyzji zostanie przypisany indywidualny rachunek bankowy.
- Zwracamy się z prośbą do mieszkańców o zgłaszanie się do Urzędu Miejskiego z decyzjami. Dzięki sczytaniu kodu kreskowego sprawniej będzie przebiegała obsługa w kasie. Co roku wystawiamy ponad 30 tys. decyzji zatem to rozwiązanie przyspieszy wpłaty. Warto także zwrócić uwagę przy uiszczaniu raty podatku od nieruchomości w banku lub za pomocą przelewu internetowego na indywidualny rachunek bankowy, na który należy wnieść opłatę - mówi Anna Olszewska, kierownik Referatu Wymiaru i Kontroli Podatków.
Przypomnijmy, zgodnie z obowiązującymi przepisami małżonków traktuje się tak, jak innych współwłaścicieli. W decyzji wymiarowej dotyczącej nieruchomości wspólnej sporządzonej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach są wykazani dwaj małżonkowie, jako podatnicy oraz podatek w jednej kwocie bez podziału. Każdy z nich powinien otrzymać taką decyzję. Z kolei w przypadku nieruchomości niewchodzących w skład wspólności majątkowej są opodatkowani oddzielnie. Małżonek, który jest właścicielem takiej nieruchomości, otrzymuje odrębną decyzję wymiarową.
Gdy nieruchomość lub obiekt budowlany stanowi współwłasność dwóch lub więcej podmiotów, obowiązek podatkowy od tej nieruchomości ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach. Organy podatkowe wymierzają podatek osobom fizycznym w kwocie ogólnej w jednej decyzji, adresowanej do wszystkich współwłaścicieli. Decyzja ta powinna być doręczona wszystkim współwłaścicielom.
Terminy i sposoby płatności podatku od nieruchomości określa ustawa o podatkach i opłatach lokalnych. Osoby fizyczne płacą go w 4 ratach - do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada danego roku podatkowego. Niezapłacone w terminie zobowiązanie podatkowe zostanie ściągnięte w postępowaniu egzekucyjnym wraz z odsetkami za zwłokę.
Decyzje ustalające wysokość podatku doręczają mieszkańcom Grudziądza pracownicy Urzędu Miejskiego zatrudnieni na stanowisku gońców. Korespondencję przekazują rano bądź w godzinach popołudniowych. Przy odbiorze należy sprawdzić, czy dane zawarte w dokumencie zgadzają się ze stanem faktycznym. Podatnicy mają obowiązek zawiadomić organ podatkowy o zmianie swojego adresu. W razie zaniedbania tego obowiązku, pismo uznaje się za doręczone pod dotychczasowym adresem, a organ podatkowy pozostawia je
w aktach sprawy.
Podatek można wnieść gotówką w kasie Urzędu Miejskiego przy ul. Ratuszowej 1 w pok. 105 w poniedziałki, środy, czwartki i piątki od godz. 7.30 do 14.00 i we wtorki w godz. 8.00 do 15.00.
Biuro Prezydenta
Data dodania 30 stycznia 2013