Grudziądz
Zwiedzanie Fortu Księżej Góry
Zachęcamy do odwiedzenia Fortu Mała Księża Góra w sobotę, 20 kwietnia. Początek zwiedzania o godz. 11.00, 12.00 i 13.00. Akcję zorganizowano z okazji obchodów Międzynarodowego Dnia Ochrony Zabytków.
Zespół forteczny Małej Księżej Góry na co dzień jest niedostępny dla turystów. Po opuszczeniu obiektu przez wojsko uległ znacznej degradacji, jednak od kilku lat znajduje się w rękach grudziądzkiego przedsiębiorcy, więc jest szansa, że nie nastąpi jego dalsze zniszczenie. Dzięki uprzejmości właściciela zwiedzający będą mieli możliwość zapoznania się z historią fortu. W rolę przewodników wcielą się autorzy monografii „Twierdza Grudziądz”: Jakub Franczak, Piotr Nowiński i Mariusz Żebrowski.
Zwiedzanie odbędzie się w 25-osobowych grupach. Zbiórka chętnych pod bramą wjazdową do Małej Księżej Góry w Sadowie - zjazd z szosy prowadzącej do Wielkich Lnisk/Nicwałdu w lewo, tuż za przejazdem kolejowym - od godz. 11.00. Na miejsce można także dojechać autobusem komunikacji miejskiej - linia nr 4. Należy wysiąść na przystanku Waryńskiego/Droga Graniczna, przejść przez przejazd kolejowy i podążać za znakami Fort Mała Księża Góra. Ostatnie grupy będą mogły wejść na teren fortu o godz. 13.00. Zakończenie zwiedzania ok. godz. 14.00.
Uwaga, należy zabrać ze sobą latarkę i ubrać buty do chodzenia po górach albo inne terenowe obuwie.
Przypomnijmy, Fort Mała Księża Góra został zbudowany w latach 1892-98, w obliczu ochłodzenia stosunków Prus i Rosji i miał za zadanie bronić Grudziądza przed ewentualnym atakiem ze wschodu. Baterie polowe fortu blokowały linie kolejowe z Grudziądza do Jabłonowa oraz do Kwidzyna, a docelowo wraz z sąsiednim fortem Wielkiej Księżej Góry miał uniemożliwić przedarcie się obcych wojsk do istniejącego już wówczas mostu żelaznego na Wiśle. Fort mógł skoszarować 250 żołnierzy w 2 schronach piechoty i posiadał dwie ziemne baterie armat kaliber 90 i 120 mm. Do obrony własnej zbudowano zasieki z drutu kolczastego, kratę forteczną i 5 wartowni. W praktyce militarnie wykorzystany był u schyłku II wojny światowej. Po wojnie, ze względu na sąsiadującą linię kolejową, służył jako tajny magazyn zaopatrzeniowy dla wojskowego lotniska w Malborku.
Biuro Prezydenta
Data dodania 19 kwietnia 2013