Grudziądz
Z wiceministrem o 6-latkach
W Grudziądzu dziś, tj. 20 maja gościł Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Przemysław Krzyżanowski. Spotkanie poświęcono tematowi obniżenia wieku obowiązku szkolnego i promowaniu lokalnych praktyk w tym zakresie.
W rozmowach uczestniczyli m.in. Poseł RP Tomasz Szymański, Prezydent Grudziądza Robert Malinowski, wiceprezydent Przemysław Ślusarski, Anna Łukaszewska Kujawsko-Pomorski Kurator Oświaty, Andrzej Siemianowski Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty, Andrzej Cherek, Naczelnik Wydziału Edukacji, dyrektorzy i nauczyciele szkół podstawowych oraz przedszkoli, a także przedstawiciele nauczycielskich związków zawodowych.
Minister odwiedził Przedszkole Miejskie „Strzemięcin” i Szkołę Podstawową nr 7, gdzie uczestniczył w zajęciach, spotkał się również z rodzicami tegorocznych sześciolatków.
- Miasto podjęło szereg działań na rzecz przygotowania przedszkolaków do rozpoczęcia nauki w szkole. Pozyskaliśmy m.in. ponad 160 tys. zł na zakup pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw w salach lekcyjnych klas I-III, salach zabaw, salach rekreacyjno-ruchowych w 13 szkołach podstawowych w ramach programu „Radosna szkoła”. Ponadto we wszystkich szkołach podstawowych zostały zainstalowane tablice multimedialne. Poszczególne placówki organizują również „drzwi otwarte” dla rodziców dzieci sześcioletnich - mówi prezydent Robert Malinowski.
Wiceminister MEN w Grudziądzu
W roku szkolnym 2009/2010 do grudziądzkich szkół uczęszczało 16 dzieci w wieku 6 lat, rok później było ich już 66, w roku szkolnym 2011/2012 - 127. W pierwszej klasie aktualnie uczy się 185 dzieci 6-letnich. Do końca marca br. rodzice zapisali do I klasy 156 6-latków.
- Sześciolatek w szkole nadal pozostaje dzieckiem, jednak zyskuje możliwość rozwoju zgodnie ze swoim potencjałem i możliwościami. Obniżenie wieku obowiązku szkolnego, połączone z dostosowaniem programu klasy pierwszej do poziomu sześciolatków pozwala na płynne przejście dzieci z przedszkola do szkoły. Posłanie 6-latka do szkoły to szansa na wykorzystanie potencjału dziecka i stworzenie mu szansy optymalnych warunków kształcenia - powiedział wiceminister Przemysław Krzyżanowski.
Z danych Ministerstwa Edukacji Narodowej wynika, że 80% rodziców uczniów, którzy rozpoczęli naukę w szkole jako sześciolatki, jest zadowolonych z edukacji swoich dzieci. Dane międzynarodowych badań PIRLS - mierzących umiejętności czytania i pisania oraz TIMMS - mierzących umiejętności matematyczne i przyrodnicze, dowodzą, że im wcześniej dzieci rozpoczynają naukę w szkole, tym mają lepsze wyniki na późniejszych etapach edukacyjnych. Z kolei badanie OBUT (Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów) przeprowadzone wśród uczniów trzecich klas, którzy rozpoczęli edukację szkolną w 2009 r., czyli w pierwszym roczniku z okresu przejściowego, pokazało, że właśnie młodsi uczniowie osiągnęli lepsze wyniki.
Warto dodać, że na stronie internetowej www.men.gov.pl znajdują się wszystkie informacje dotyczące kampanii „Sześciolatek w szkole”.
Biuro Prezydenta
Data dodania 20 maja 2013