Grudziądz
I rata podatku od nieruchomości
Termin wpłaty I raty podatku od nieruchomości mija 15 marca. Kolejne płatności przypadają do: 15 maja, 15 września i 15 listopada.
Podatek można wpłacić przelewem na indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji lub wnieść gotówką w kasach Urzędu Miejskiego:
- ul. Ratuszowa 1, Przyziemie Ratusza,
- ul. Mickiewicza 28/30, USC, Biuro Obsługi Interesantów, parter, pok. 6.
Kasy czynne są w poniedziałki, środy, czwartki w godz. 7.00 - 15.00, we wtorki w godz. 7.30 - 15.30, w piątki w godz. 7.00 - 12.30.
Prosimy, by zgłaszać się do Urzędu Miejskiego z decyzjami podatkowymi. Dzięki sczytaniu kodu kreskowego naniesionego na pismo sprawniej będzie przebiegała obsługa w kasie. W przypadku przelewów zwracamy się z prośbą, by wpłacić podatek na indywidualny rachunek bankowy wskazany w decyzji, co ułatwi i przyspieszy jego rozliczenie.
W sytuacji, gdy nieruchomość stanowi współwłasność dwóch lub więcej podmiotów, obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach. W decyzji wymiarowej dotyczącej nieruchomości wspólnej - wydanej w tylu jednobrzmiących egzemplarzach ilu jest współwłaścicieli - podatek ustalony jest w ogólnej kwocie bez podziału. Decyzja ta musi być doręczona wszystkim współwłaścicielom, a łączna kwota wpłat dokonanych przez współwłaścicieli powinna stanowić kwotę wynikającą z decyzji. Ta zasada dotyczy również współmałżonków posiadających wspólne nieruchomości. Z kolei
w przypadku nieruchomości niewchodzących w skład wspólności majątkowej, małżonek, który jest właścicielem takiej nieruchomości, otrzymuje odrębną decyzję wymiarową.
W przypadku nieuregulowania podatku w terminie do podatników wysyłane zostanie upomnienie. Koszt upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym określony jest
w rozporządzeniu Ministra Finansów i stanowi czterokrotną wartość opłaty dodatkowej pobieranej przez Pocztę Polską za polecenie przesyłki listowej i wynosi 11,60 zł. Gdy, nieruchomość stanowi współwłasność upomnienie doręczane jest wszystkim współwłaścicielom.
Poniżej przypominamy najważniejsze zmiany przepisów podatkowych, które obowiązują od 1 stycznia 2016 r.:
- niewydawanie decyzji, gdy kwota podatku jest niższa niż 7 zł. Wprowadzenie tego przepisu ma na celu zrezygnowanie z doręczania decyzji i poboru podatku w przypadkach, gdy kwota zobowiązania jest niższa od kosztów przesyłki poleconej - koszty te wynoszą obecnie 6,10 zł. Koszty doręczenia ww. przysyłki będą ustalane na dzień 1 stycznia roku podatkowego, tak by ich ewentualne zmiany w trakcie roku podatkowego nie powodowały zróżnicowania sytuacji podatników,
- jednorazową płatność podatku w przypadkach, gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł -
w terminie płatności pierwszej raty - do 15 marca. Zmiany te zostały wprowadzone w związku ze zmianami w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych dokonanymi ustawą z 25 czerwca 2015 r. o zmianie ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2015 r., poz. 1045). Obejmują one podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny. W ich przypadku, gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty tj. 15 marca. Jeżeli zaś kwota podatku przekracza 100 zł, podatek jest płatny, jak dotąd w czterech proporcjonalnych ratach w terminach do: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada.
Warto dodać, że o zmianach mających wpływ na wysokość zobowiązania podatkowego oraz o innych zmianach należy zawiadomić Urząd Miejski na obowiązujących w 2016 r. formularzach podatkowych w terminie 14 dni od daty ich zaistnienia. Druki dostępne są na stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu - http://bip.grudziadz.pl/strony/menu/100.dhtml.
Biuro Prezydenta
Data dodania 01 marca 2016