Grudziądz Portal miejski

Grudziądz

Grudziądz

Uchwała ws. rozstrzygnięcia sporu kompetencyjnego

Na sesji Rady Miejskiej, która odbyła się dziś, tj. 25 maja radni przyjęli uchwałę w sprawie wystąpienia z wnioskiem do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygniecie sporu kompetencyjnego. Za zagłosowało 14 radnych, 5 było przeciw, a 2 wstrzymało się od głosu.

Rada Miejska w ten sposób upoważniła Prezydenta Grudziądza Roberta Malinowskiego do wystąpienia z wnioskiem do Naczelnego Sądu Administracyjnego o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy gminą-miasto Grudziądz a Wojewodą Kujawsko-Pomorskim. Przedmiotem sporu jest określenie podmiotu właściwego do powołania zgodnie  z ustawą o działalności leczniczej rady społecznej w Regionalnym Szpitalu Specjalistycznym w Grudziądzu, a tym samym wykonywania kompetencji podmiotu tworzącego względem Szpitala.

- W naszej ocenie najważniejsze jest przygotowanie programu naprawczego i uzyskanie  kredytu restrukturyzacyjnego dla Szpitala i nad tym od kilku miesięcy pracujemy. Ważną kwestią, choć nie najważniejsza pozostaje rozstrzygniecie, kto jest organem tworzącym Szpital, stąd uchwała, która upoważnia mnie do wystąpienia do Naczelnego Sądu Administracyjnego - mówi prezydent Grudziądza Robert Malinowski.


Poniżej publikujemy uzasadnienie do tej uchwały:  


W dniu 29 grudnia 1995 r. Zarząd Miasta Grudziądza (będący w obowiązującym wówczas stanie prawnym organem wykonawczym Gminy – Miasta Grudziądz) , reprezentowany przez Prezydenta Miasta zawarł porozumienie z Wojewodą Toruńskim, zgodnie z którym Wojewoda Toruński powierzył Miastu Grudziądz wykonywanie zadań z zakresu administracji rządowej dotyczących ochrony zdrowia realizowanych przez publiczny zakład opieki zdrowotnej w Grudziądzu.

Porozumienie zostało zawarte na podstawie art. 8 ust. 2 i 3 w zw. z art. 18 ust. 2 pkt 11 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym (Dz.U. Nr 16, poz. 95 ze zm.) i art. 8 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o terenowych organach rządowej administracji ogólnej (Dz.U. Nr 21, poz. 123 ze zm.).

Miasto Grudziądz – po zawarciu wspomnianego porozumienia – wykonywało zadania związane z ochroną zdrowia (objęte tym porozumieniem) w imieniu Wojewody Toruńskiego, na mocy zawartego porozumienia i zgodnie z warunkami w nim ustalonymi, zaś Wojewoda Toruński  przekazywał środki niezbędne do realizacji powierzonych zadań zgodnie z załącznikiem do porozumienia, a następnie (w kolejnych latach) zgodnie z zawieranymi aneksami, które dotyczyły także przedłużenia okresu obowiązywania porozumienia.

W okresie obowiązywania porozumienia – działając w imieniu Wojewody - dokonano przekształcenia Szpitala im. dr Władysława Biegańskiego (z Zespołem Poradni Specjalistycznych w Grudziądzu) w samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej. Nastąpiło to na podstawie Uchwały Nr II/20/98 Rady Miejskiej Grudziądza z dnia 10 listopada 1998 r., która wydana została na podstawie art. 36 obowiązującej wówczas ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 ze zm.) oraz na podstawie § 2 ust. 2 zawartego porozumienia.

Zgodnie z art. 99 ustawy z dnia 19 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną (Dz.U. z 1998 r., Nr 133, poz. 872), która weszła w życie 1 stycznia 1999 r., z dniem 31 grudnia 1998 r. wygasły porozumienia zawarte pomiędzy organami administracji rządowej i gminami lub innymi podmiotami, dotyczące wykonywania zadań i kompetencji administracji rządowej w zakresie opieki zdrowotnej.

Jednocześnie w powołanej ustawie zawarto art. 47 ust. 1, zgodnie z którym z dniem 1 stycznia 1999 r. jednostki samorządu terytorialnego przejęły uprawnienia organów administracji rządowej, które utworzyły samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, w rozumieniu przepisów ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Z kolei ust. 2 tego artykułu – w brzmieniu obowiązującym w dniu wejścia w życie ustawy - zobowiązał Prezesa Rady Ministrów do określenia w drodze rozporządzenia do dnia 30 listopada 1998 r. wykazu tych samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w stosunku do których jednostki samorządu terytorialnego przejęły z dniem 1 stycznia 1999 r. uprawnienia organów administracji rządowej, które utworzyły te zakłady oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia tych uprawnień.

Na podstawie powyższego upoważnienia ustawowego wydane zostało rozporządzenie z dnia 23 listopada 1998 r. w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył (Dz.U. Nr 145, poz. 941), a które weszło w życie z dniem 1 stycznia 1999 r. W załączniku do tego rozporządzenia, w jego tekście pierwotnym, pominięty został Szpital im. dr Władysława Biegańskiego w Grudziądzu.

Wskazana placówka została uwzględniona w nowym wykazie, który został wprowadzony rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 1998 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył (Dz.U. z 1998 r., Nr 166, poz. 1204). W akcie tym jako jednostkę właściwą do przejęcia uprawnień organu, który utworzył Szpital im. dr W. Biegańskiego wskazano powiat grudziądzki.

Na skutek kolejnej nowelizacji powołanego rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, dokonanej rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 1999 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył (Dz.U. z 1999 r., Nr 60, poz. 641) wprowadzono zmiany do wspomnianego załącznika, w którym wskazano miasto na prawach powiatu – Grudziądz jako jednostkę samorządu terytorialnego właściwą do przejęcia uprawnień organu, który utworzył ten zakład. Powołane rozporządzenie z dnia 11 czerwca 1999 r. weszło w życie z mocą wsteczną – od dnia 1 stycznia 1999 r.

Trybunał Konstytucyjny wyrokiem z dnia 27 czerwca 2000 r. (sygn. akt K 20/99) uznał, iż regulacja art. 47 ust. 2 jest niezgodna z art. 92 ust. 1 Konstytucji, gdyż ma typowo blankietowy charakter i nie zwiera wymaganych wytycznych dotyczących treści aktu wykonawczego, czego konsekwencją było pozostawienie pełnej dowolności unormowań w tym zakresie organowi upoważnionemu do wydania aktu wykonawczego. Trybunał Konstytucyjny ustalił jednocześnie termin utraty mocy obowiązującej art. 47 ust. 2 oraz wydanych na jego podstawie rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów, określając go na dzień 25 czerwca 2001 r. Na skutek nowelizacji dokonanej art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o zmianie ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa, o administracji rządowej w województwie oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2001 r., Nr 45, poz. 497),  do art. 47 ustawy – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administracje publiczną wprowadzone zostały nowe regulacje zawierające upoważnienie dla Prezesa Rady Ministrów do wydania stosownego rozporządzenia i zawierające wytyczne co do treści tego aktu (art. 47 ust. 1a i 2a ustawy).

Na ich podstawie i uwzględniając wspomniane wytyczne Prezes Rady Ministrów wydał rozporządzenie z dnia 22 czerwca 2001r. w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które zostały przejęte przez gminy, powiaty i samorządy województw ( Dz.U. Nr 65 poz. 659 z późń. zm. ). W załączniku do tego rozporządzenia , które weszło w życie z dniem 25 czerwca 2001 r., nie uwzględniono Szpitala im. dr Władysława Biegańskiego , uznając tym samym , że nie został on formalnie przejęty przez jakąkolwiek jednostkę samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 48 ust. 5 obowiązującej obecnie ustawy z dn.15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2015 r., poz. 618 z późń. zm.) w podmiocie leczniczym działa rada społeczna, którą powołuje i odwołuje podmiot tworzący, czyli podmiot który utworzył podmiot leczniczy. Uwzględniając przedstawione powyżej uregulowania i przyjmując, iż Miasto Grudziądz nie przejęło kompetencji podmiotu tworzącego w odniesieniu do Szpitala im. dr Władysława Biegańskiego (choć w przeszłości wykonywało je w imieniu Wojewody w okresie obowiązywania powołanego wcześniej porozumienia) oraz biorąc pod uwagę, iż Wojewoda Kujawsko – Pomorski wskazuje Miasto Grudziądz jako podmiot właściwy do wykonywania uprawnień podmiotu tworzącego (a tym samym podmiotu właściwego do powołania rady społecznej Szpitala) powstaje konieczność rozstrzygnięcia sporu kompetencyjnego w zakresie wskazania podmiotu właściwego do powołania rady społecznej Szpitala, a tym samym podmiotu właściwego do wykonywania kompetencji podmiotu tworzącego w rozumieniu przepisów ustawy o działalności leczniczej.

W związku z powyższym zaistniała potrzeba rozstrzygnięcia, na podstawie art. 22 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego oraz oraz art. 4 w zw. z art. 15 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, sporu kompetencyjnego pomiędzy Miastem Grudziądz a Wojewodą Kujawsko – Pomorskim, w zakresie ustalenia, który ze wskazanych podmiotów, zgodnie z obowiązującymi przepisami, jest właściwy do powołania rady społecznej Regionalnego Szpitala Specjalistycznego im. Dr W. Biegańskiego w Grudziądzu, a więc który podmiot realizuje kompetencje podmiotu tworzącego w stosunku do w/w Szpitala.

Biuro Prezydenta



Data dodania 25 maja 2016

Newsletter

Bądź na bieżąco z Grudziądzem i zapisz się do Newslettera

Newsletter

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.