Grudziądz
Sztuka słowa, sztuka gospodarowania – język polski w świecie finansów Edukacja finansowa w szkołach podstawowych w oparciu o materiały edukacyjne Ministerstwa Finansów
Język polski to przedmiot, który daje niezwykle szerokie możliwości – nie tylko rozwija umiejętność posługiwania się słowem, ale również pozwala lepiej rozumieć świat. W ramach zajęć z języka polskiego wplatać można także zagadnienia ekonomiczne i finansowe. To właśnie literatura i analiza tekstów mogą stać się doskonałym punktem wyjścia do rozmowy o wartościach, pracy, odpowiedzialności, oszczędzaniu czy podejmowaniu decyzji finansowych.
Wiele utworów literackich porusza tematykę ekonomiczną w sposób niezwykle aktualny, mimo że powstały przed wieloma laty. Wystarczy wspomnieć powieść „Bankructwo małego Dżeka” Janusza Korczaka, która opowiada o chłopcu, który podjął się prowadzenia biblioteczki klasowej i kooperatywy, dzięki czemu zdobył cenne doświadczenie i nauczył się przedsiębiorczości, „Opowieść wigilijną” Charlesa Dickensa – historię o wartości pracy, hojności i przemianie moralnej człowieka czy nawet „Przypowieść o talentach”, która uczy przedsiębiorczości i odpowiedzialnego zarządzania powierzonym majątkiem.
Wprowadzenie treści finansowych do lekcji języka polskiego pozwala spojrzeć na literaturę z nowej perspektywy. Uczniowie mogą zastanawiać się nad tym, jak bohaterowie zarządzali swoim majątkiem, jak podejmowali decyzje zakupowe, czy jak rozumieli pojęcia pracy i sukcesu. Dyskusje o motywach ekonomicznych pomagają rozwijać myślenie krytyczne, analizować przyczyny i skutki działań, a także uczą przewidywania konsekwencji wyborów – zarówno w świecie literackim, jak i w życiu codziennym.
Materiały edukacyjne, które łączą naukę języka polskiego z edukacją ekonomiczną, stanowią bardzo duże wsparcie dla nauczycieli. Gotowe scenariusze lekcji czy multimedialne prezentacje pozwalają w ciekawy sposób połączyć analizę tekstu z omawianiem pojęć takich jak oszczędzanie, manipulacja językowa, reklama, kooperatywa czy lider. Dzięki temu uczniowie nie tylko ćwiczą umiejętność interpretacji i argumentacji, lecz także uczą się praktycznych pojęć, które będą im potrzebne
w dorosłym życiu.
Takie lekcje mają również wymiar wychowawczy – pokazują, że pieniądze i decyzje finansowe są częścią ludzkiej odpowiedzialności. Omawiając wybory bohaterów literackich, można rozmawiać o etyce pracy, uczciwości, solidarności społecznej, a także o roli pieniądza w relacjach międzyludzkich. Uczniowie dostrzegają, że kwestie finansowe nie są oderwane od moralności czy emocji – przeciwnie, często decydują o kształcie ludzkiego losu.
Włączenie wątków ekonomicznych do nauczania języka polskiego sprawia, że ten przedmiot może nabrać nowego, jeszcze bardziej praktycznego wymiaru. Uczniowie nie tylko rozwijają kompetencje językowe, ale także zdobywają wiedzę o świecie, uczą się świadomego podejmowania decyzji i rozumienia zjawisk gospodarczych, które wpływają na życie każdego człowieka.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Materiały edukacyjne o których mowa, przygotowane są w ramach zadania finansowanego ze środków Funduszu Edukacji Finansowej, którego dysponentem jest Minister Finansów i Gospodarki. Zadanie realizowane jest przez Fundację Warszawski Instytut Bankowości. Materiały powstały w ramach współpracy WIB z kilkudziesięcioma autorami, którzy reprezentują m.in. stowarzyszenia nauczycieli, ośrodki doskonalenia nauczycieli oraz uczelnie w całego kraju.
Zestaw materiałów składa się z kilkudziesięciu scenariuszy i prezentacji multimedialnych do poszczególnych przedmiotów, tj. matematyka, język polski, język angielski, doradztwo zawodowe, historia, wiedza o społeczeństwie, geografia oraz lekcja godziny wychowawczej i wywiadówka. Zestaw obejmuje również: książkę dla uczniów, przewodnik dla dyrektora szkoły oraz Rady Rodziców, poradnik dla nauczycieli, słownik podstawowych pojęć finansowych, grę planszową oraz scenariusze gier terenowych i studiów przypadku.
Materiały te obecnie są w trakcie pilotażu, po którym zostaną wysłane w formie drukowanej do każdej szkoły podstawowej w Polsce.
Data dodania 21 listopada 2025