Grudziądz Portal miejski

Grudziądz

Grudziądz

Standardy Ochrony Małoletnich

ZARZĄDZENIE Nr 527/24
PREZYDENTA GRUDZIĄDZA
z dnia 30 sierpnia 2024 r.

w sprawie Standardów Ochrony Małoletnich w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu
 
Na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r. poz. 560) w związku z art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 609, z późn. zm.), zarządzam co następuje:
 
Rozdział  1
Postanowienia ogólne
 
§ 1. 1. Ustalam Standardy Ochrony Małoletnich w Urzędzie Miejskim w Grudziądzu, zwane dalej „Standardami”. Wersja skrócona standardów stanowi załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
2. Standardy określają cele i zadania Urzędu w zakresie konieczności ochrony  małoletnich przebywających na terenie Urzędu lub biorących udział w działaniach Urzędu, przed sytuacjami zagrażającymi ich zdrowiu lub życiu.
§ 2. Ilekroć w Standardach jest mowa o:
1) administratorze – oznacza to osobę, która posiada uprawnienia do sprawdzania danych oraz nadawania lub odbierania uprawnień do pracy w systemie teleinformatycznym do obsługi Rejestru, na administratora wyznaczam Kamilę Wiśniewską głównego specjalistę w Wydziale Edukacji;
2) Dyrektorze – oznacza to Dyrektora żłobka, przedszkola, szkoły, placówki;
3) działaniu Urzędu – oznacza to organizację przez Urząd, na jego terenie albo poza nim, różnych zajęć związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi, a także działań kontrolnych realizowanych na podstawie przepisów prawa, które dotyczą małoletnich oraz działań Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Grudziądzu;
4) działania kontrolne – oznacza to przeprowadzanie w podmiotach czynności mających na celu ustalenie faktycznego stanu rzeczy oraz porównanie stanu istniejącego ze stanem wymaganym przez przepisy prawa;
5) koordynatorze – oznacza to koordynatora Urzędu do spraw małoletnich, na którego wyznaczam Małgorzatę Smelkowską podinspektora w Biurze Inspektora Ochrony Danych;
6) krzywdzeniu małoletniego – oznacza to opisane w Standardach, czyny karalne, ale również przemoc psychiczną lub fizyczną, która może mieć wpływ na zdrowie i życie małoletniego;
7) KRK – oznacza to Krajowy Rejestr Karny prowadzony przez Ministra Sprawiedliwości;
8) małoletnim – oznacza to dziecko do ukończenia 18 roku życia;
9) opiekunie – oznacza to osobę pełnoletnią albo nauczyciela, zatrudnionego przez jednostkę oświatową, do której uczęszcza małoletni, sprawującą opiekę nad małoletnim przebywającym na terenie Urzędu lub biorącym udział w działaniach Urzędu;
10) pracowniku – oznacza to osobę, która w Urzędzie jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę, w tym w ramach robót publicznych albo stażu, umowy cywilnoprawnej w tym umowy zlecenia lub o dzieło, umowy o wolontariat lub praktyki zawodowe w związku z działaniami Urzędu;
11) Rejestrze – oznacza to Rejestr Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym, o którym mowa w ustawie z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2024 r., poz. 560, z późn. zm.);
12) Urzędzie – oznacza to Urząd Miejski w Grudziądzu;
13) wizerunku – oznacza to podobiznę osoby utrwaloną w postaci zdjęć, nagrywania filmów i utrwalania wypowiedzi małoletniego, jeżeli małoletni nie stanowi jedynie szczegółu całości takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza;
14) zgodzie – oznacza to przyzwolenie przynajmniej jednego rodzica albo opiekuna prawnego albo dostarczenie przez nauczyciela, zatrudnionego przez jednostkę oświatową, do której uczęszcza małoletni zgody, na utrwalanie wizerunku małoletniego i jego rozpowszechnianie.
 
Rozdział 2
Rekrutacja i zatrudnianie pracowników
 
§ 3.1. Pracownik przed nawiązaniem stosunku pracy lub przed dopuszczeniem do innej działalności związanej z działaniem Urzędu, oprócz dokumentów wymaganych na podstawie przepisów prawa lub regulacji wewnętrznych jest obowiązany przedstawić:
1) oświadczenie w sprawie weryfikacji osoby składającej aplikację o zatrudnienie lub zawarcie umowy cywilnoprawnej w Rejestrze, wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia;
2) informację z KRK, której termin wystawienia jest nie dłuższy niż trzy miesiące;
3) oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwał w ciągu ostatnich 20 lat, wzór oświadczenia stanowi załącznik numer 3 do niniejszego zarządzenia;
4) w przypadku zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat w państwie lub państwach innych, niż Rzeczpospolita Polska i państwa obywatelstwa, informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi.
2. Osoba posiadająca obywatelstwo innego państwa, niż Rzeczpospolita Polska ponadto przedkłada informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi.
3. Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 1 pkt. 4 oraz ust. 2 nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z małoletnimi, przedkłada informację z rejestru karnego tego państwa.
4. W przypadku, gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 1 pkt. 4 ust. 2 i ust. 3 nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, osoba składa oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia.
5. Wyżej wymienione dokumenty będą przechowywane w aktach osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej zawartej umowy cywilnoprawnej.
§ 4.1. Weryfikacja pracownika w Rejestrze odbywa się przed nawiązaniem z nim  stosunku pracy związanej z działaniem Urzędu.
2. Weryfikację, o której mowa w ust. 1 realizuje upoważniony do tego pracownik Biura Kadr i Płac.
§ 5.1. Weryfikacja pracownika w Rejestrze odbywa się przed dopuszczeniem go do innej działalności związanej z działaniem Urzędu.
2. Weryfikację, o której mowa w ust. 1 realizuje upoważniony do tego pracownik właściwej komórki organizacyjnej, która zawiera umowę cywilnoprawną, związanej z działaniem Urzędu w imieniu gminy-miasto Grudziądz.
§ 6.1. Administrator, nadaje i usuwa na wniosek właściwego kierownika komórek organizacyjnych, o których mowa w Rozdziale 8, uprawnienia do systemu teleinformatycznego do obsługi Rejestru.
2. Wniosek o którym mowa w ust. 1 składany jest do administratora za pośrednictwem koordynatora.
§ 7.1. Koordynator odpowiedzialny jest za współpracę z wszystkimi komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie działania Urzędu.
2. Koordynator prowadzi ewidencję osób uprawnionych do pracy w systemie teleinformatycznym do obsługi Rejestru.
3. Koordynator monitoruje realizację Standardów oraz przyjmuje zgłoszenia, o których mowa w §10.
 
Rozdział 3
Zasady ogólne dotyczące kontaktów z małoletnim
 
§ 8. Pracownik podczas realizacji działania Urzędu:
1) nie ma prawa ujawniać małoletniemu spraw dotyczących funkcjonowania Urzędu, które naraziłyby na ujawnienie tajemnic prawnie chronionych;
2) nie ma prawa ujawniać pozostałym pracownikom Urzędu i osobom postronnym informacji dotyczących małoletniego oraz jego rodziny, jakie pozyskał w trakcie kontaktu z nim podczas wykonywania swojej pracy; za wyjątkiem osób wykonujących działania kontrolne;
3) ma zakaz przeszukiwania małoletniego, jak i rzeczy do niego należących, nawet w przypadku zaistnienia podejrzenia posiadania przez niego przedmiotów, czy substancji mogących stanowić zagrożenie dla pozostałych pracowników Urzędu;
4) sprawuje opiekę nad małoletnim przebywającym na terenie Urzędu podczas działań Urzędu;
5) ma zakaz faworyzowania małoletniego zwłaszcza w sytuacji, gdy łączą go z nim relacje prywatne;
6) ma obowiązek szanować prawo małoletniego do przerwy na posiłek oraz odpoczynek;
7) ma obowiązek rozwiązania konfliktu do jakiego może dojść w trakcie pobytu małoletniego w Urzędzie między małoletnim, a pozostałymi pracownikami Urzędu lub innymi małoletnimi, zachowując prawo małoletniego do uzasadnienia swojej racji;
8) może pouczyć małoletniego o procedurach panujących w Urzędzie, jak i karach w przypadku ich złamania;
9) ma prawo dyscyplinować małoletniego w przypadku nieposłuszeństwa, które może zakłócać pracę pozostałych pracowników Urzędu stosując metody adekwatne do wieku małoletniego wyjaśniając za co i dlaczego został ukarany;
10) ma zakaz udostępniania mediom informacji o małoletnim, ani o jego rodzicach lub opiekunach prawnych;
11) nie może umożliwiać małoletniemu samodzielnego dostępu do komputera służbowego i udostępniać mu hasła jakie wykorzystuje logując się do oprogramowania Urzędu;
12) może pozwolić sobie na kontakt fizyczny (trzymanie za rękę, przytulenie objęcie za ramię) w stosunku do małoletniego o ile jego opiekun poinformuje pracownika, że zachowanie takie związane jest ze specjalnymi potrzebami małoletniego. Pracownik sam takiego kontaktu nie może zainicjować.
 
Rozdział 4
Zachowania niedozwolone wobec małoletniego
 
§ 9. Pracownik podczas realizacji działania Urzędu:
1) ma zakaz stosowania przemocy psychicznej, jak i fizycznej wobec małoletniego;
2) ma obowiązek chronić małoletniego, który znajduje się pod jego opieką, przed przejawami agresji, czy przemocy (psychicznej i fizycznej) ze strony pozostałych pracowników, jak i innych małoletnich;
3) zobowiązuje się traktować małoletniego z szacunkiem bez względu na jego wygląd zewnętrzny, orientację seksualną, rasę, wiek, wyznawaną religię, światopogląd, sytuację materialną, czy rodzinną;
4) nie ma prawa zawstydzać małoletniego, wyzywać, upokarzać, lekceważyć, ośmieszać, zastraszać, wyzywać, grozić, czy zmuszać, aby pokazać swoją przewagę wiekową lub siłową;
5) nie ma prawa podnosić głosu oraz krzyczeć na małoletniego chyba, że sytuacja w jakiej się znalazł może zapewnić mu bezpieczeństwo;
6) ma zakaz rozpowszechnienia nieprawdziwych informacji dotyczących małoletniego;
7) ma zakaz stosowania wygórowanych wymagań i zbyt surowych oceny oraz kary wobec małoletniego niewspółmierne do jego winy;
8) nie ma prawa utrzymywać prywatnych kontaktów (osobiście, za pomocą e-maili, wiadomości sms, wiadomości prywatnych wysyłanych za pomocą mediów społecznościowych) z małoletnim podczas działań Urzędu, jak i po ich zakończeniu (wyjątek stanowią sytuacje, gdzie pracownika, jak i małoletniego łączą relacje na gruncie prywatnym);
9) ma zakaz stosowania wobec małoletniego wulgarnych i niestosownych żartów;
10) ma zakaz wysyłania do małoletniego wulgarnych i niestosownych wiadomości (sms, wiadomości przesyłane za pomocą mediów społecznościowych lub e-maili), jak również odpowiadania na wulgarne i niestosowne wiadomości (sms, wiadomości przesyłane za pomocą mediów społecznościowych lub e-maile), które otrzymał od małoletniego;
11) ma zakaz utrzymywania intymnych relacji z małoletnim;
12) ma zakaz umieszczania komentarzy, upubliczniania postów, udostępniania zdjęć w mediach społecznościowych należących do małoletniego;
13) ma zakaz zachowywania się wobec małoletniego w sposób dwuznaczny, który sygnalizowałby chęć odbycia jakiejkolwiek aktywności seksualnej;
14) ma obowiązek poinformować małoletniego, że każde zachowanie, które może być przez niego odczytane za niekomfortowe, a nawet zagrażające życiu może zgłosić koordynatorowi;
15) podczas rozmowy indywidualnej na życzenie małoletniego może przeprowadzić rozmowę w obecności innego pracownika lub innego małoletniego;
16) w sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych lub higienicznych powinien ograniczyć kontakt z małoletnim do niezbędnego minimum;
17) ma zakaz pozostawania z małoletnim sam na sam w jednym pomieszczeniu przy zamkniętych drzwiach;
18) ma zakaz przeprowadzania rozmowy pouczającej, łamiąc zasadę poufności informacji;
19) w sytuacji, gdy zauważy, że to małoletni przekracza granice, zaistniałe zdarzenie powinien zgłosić do osoby odpowiedzialnej za małoletniego lub Dyrektora;
20) powinien pamiętać, że informacje o małoletnim może pozyskać tylko od osoby, która sprawuje opiekę nad małoletnim lub rodzica albo opiekuna prawnego (o ile wyrazili na to zgodę) za pomocą oficjalnych kanałów (uwierzytelniony: nr telefonu, e-mail) w godzinach pracy Urzędu, a nie przez bezpośredni kontakt z małoletnim;
21) ma zakaz zapraszania małoletniego do miejsca w którym mieszka, jak również spotykania się z małoletnim w miejscach publicznych lub miejscu zamieszkania małoletniego;
22) ma zakaz częstowania małoletniego papierosami lub innymi środkami odurzającymi, jak i sprzedawania oraz rozprowadzania ich małoletniemu;
23) ma zakaz stosowania wobec i w obecności małoletniego wulgaryzmów;
24) ma zakaz przekazywania mediom informacji o małoletnim bez wiedzy jego rodzica lub opiekuna prawnego;
25) ma zakaz rozpowszechniania jakichkolwiek wrażliwych informacji na temat małoletniego.
 
Rozdział 5
Zasady dotyczące ochrony małoletnich wprowadzone w Urzędzie
 
§ 10.1. Pracownik Urzędu, jeżeli w trakcie realizacji działań Urzędu, poweźmie informację lub ujawni zdarzenia, które mogą świadczyć o możliwości popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, jest obowiązany do zgłoszenia tych faktów do koordynatora, który podejmuje decyzję o zgłoszeniu zdarzenia do właściwych organów.
2. Pracownik, który realizuje działania Urzędu powinien uczestniczyć co cztery lata w szkoleniu z zakresie ochrony małoletnich zwracając uwagę na zachowania sygnalizujące krzywdzenie małoletniego, jak i procedury postępowania po stwierdzeniu faktu skrzywdzenia.
3. Każdy pracownik uczestniczący w działaniach Urzędu, zobowiązany jest do zapoznania się ze Standardami, co potwierdza złożeniem stosownego oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do niniejszego zarządzenia.
4. Urząd współpracuje z organami ścigania w sytuacji wykrycia zdarzenia do którego doszło podczas realizacji działań Urzędu, a które doprowadziło do skrzywdzenia małoletniego.
5. Pracownik, który dostrzegł krzywdę wyrządzoną małoletniemu lub uzyskał informację o skrzywdzeniu małoletniego zobowiązany jest do poinformowania opiekuna, oraz koordynatora, który podejmuje decyzję o zgłoszeniu zdarzenia do dyrektora lub właściwych organów.
 
 
Rozdział 6
Wykorzystanie wizerunku małoletniego przez Urząd

§ 11.1. Pracownik nie ma prawa bez zgody rodziców lub opiekunów prawnych małoletniego rozpowszechniać za pośrednictwem prywatnych: portali społecznościowych, stron internetowych albo plakatach, ulotkach oraz banerach, jego wizerunku oraz jego rodziny, jakie pozyskał w trakcie kontaktu z nim podczas działań Urzędu.

2. Wzór zgody, o której mowa w ust. 1 stanowi załącznik nr 6 do niniejszego zarządzenia.
3. Pracownik uzyskuje zgody na rozpowszechnianie wizerunku małoletniego przed publikacją wizerunku.
4. Po uzyskaniu zgody, o której mowa w ust. 1, wizerunek małoletniego może być rozpowszechniany tylko za pośrednictwem mediów i innych pół eksploatacji, do których Urząd posiada prawa autorskie oraz wskazane są przez Urząd w dokumencie zgody.
W przypadku publikacji w miejscu, które nie zostało uwzględnione w zgodzie, to zaistniałą sytuację można potraktować jako naruszenie, które należy zgłosić Inspektorowi Ochrony Danych Urzędu.
5. Zgoda rodzica lub opiekuna prawnego wymagana jest tylko w przypadku utrwalania indywidualnego wizerunku małoletniego. W przypadku chęci utrwalania wizerunku grupy małoletnich zgoda rodziców lub opiekunów prawnych nie jest wymagana.
6. Zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na rozpowszechnianie wizerunku małoletniego nie powinna być nadużywana przez pracownika.
7. Pracownik pomimo udzielonej zgody przez rodzica lub opiekuna prawnego powinien częściej korzystać z możliwości utrwalenia wizerunku grupy małoletnich, niż samego małoletniego.
8. Pracownik rozpowszechniając wizerunek małoletniego powinien unikać podpisywania wizerunku jego pełnym imieniem i nazwiskiem oraz przy wykorzystaniu innych danych, które doprowadzić mogą do pełnej identyfikacji małoletniego lub jego rodziców lub opiekunów prawnych.
9. Pracownik utrwalający wizerunek powinien kierować się zasadą, aby traktować każdego małoletniego równo bez względu na jego status społeczny, kolor skóry, czy język jakim się posługuje.
10. Pracownik przed rozpowszechnianiem wizerunku powinien sprawdzić, czy zgoda o której mowa w ust. 1 nie została wycofana. Wzór wycofania zgody został określony
w załączniku nr 7 do niniejszego zarządzenia.
11. Pracownik powinien pamiętać, aby małoletni, którego wizerunek ma być utrwalony i rozpowszechniony, był kompletnie ubrany, a jego ubranie nie było pobrudzone lub uszkodzone.
12. Nie dopuszczalne jest, aby pracownik przekazał dane rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego, przedstawicielom mediów w celu uzyskania zgody na wykonanie zdjęć, filmowanie, czy nagranie wypowiedzi małoletniego.
  1. Pracownik ma zakaz przekazywania mediom wizerunku małoletniego, filmowania, czy przekazywania nagranych wypowiedzi bez upewnienia się, czy rodzic lub opiekun prawny wyraził na to zgodę.
  2. Pracownik oraz opiekun mają obowiązek dopilnować, aby małoletni nie przebywał z przedstawicielami mediów, jak i innymi dorosłymi nie będącymi pracownikami Urzędu bez ich dozoru.
  3. Pracownik powinien utrwalać wizerunek małoletniego za pomocą sprzętu służbowego. W przypadku z korzystania z prywatnego sprzętu pracownika do utrwalania wizerunku małoletniego, wizerunek powinien być bez zbędnej zwłoki przegrywany
    z prywatnych nośników pamięci na służbowe.
 
Rozdział 7
Działania Urzędu w stosunku do małoletnich
 
§ 12. Wydział Edukacji – w ramach działalności wydziału pracownicy prowadzą:
1) działania kontrolne w rejestrze dotyczącym wnioskujących o założenie szkoły lub placówki niepublicznej, kandydujących na stanowisko kierownika oświatowej jednostki organizacyjnej gminy, czy kandydujących na opiekuna Młodzieżowej Rady Miejskiej,
2) dowóz uczniów z niepełnosprawnościami do szkół i placówek oraz weryfikują osoby zajmujące się dowozem dzieci w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym,
na podstawie oświadczenia o niefigurowaniu w Rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym, którego wzór stanowi załącznik nr 8 do niniejszego zarządzenia.
§ 13. Wydział Kultury i Sportu – w ramach działalności wydziału pracownicy:
1) przyznają małoletnim stypendia i nagrody sportowe oraz stypendia artystyczne;
2) współorganizują uroczystości patriotyczne z udziałem harcerzy, czy uczniów klas mundurowych;
3) współpracują z organizacjami młodzieżowymi, takimi jak Youth Parliament;
4) zawierają umowy cywilnoprawne z organizacjami pozarządowymi (kluby sportowe, stowarzyszenia, fundacje) na realizację zadań pożytku publicznego, których odbiorcami są małoletni biorący udział w szkoleniach sportowych, warsztatach artystycznych, czy rajdach turystycznych;
5) prowadzą działania kontrolne pracowników Wydziału wynikające z ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.  o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w stosunku do podmiotów realizujących zadania publiczne zlecone przez gminę – miasto Grudziądz;
6) przyznają wyróżnienia i nagrody dla wolontariuszy działających na terenie miasta w ramach konkursu ,,Wolontariusz Roku’’;
7) organizują wydarzenia w Grudziądzkim Centrum Aktywizacji Społecznej Spichlerz 57.
§ 14. Wydział  Lasów Miejskich – w ramach działalności Centrum Edukacji Ekologicznej w Grudziądzu, pracownicy Wydziału Lasów Miejskich prowadzą dla małoletnich i ich opiekunów z jednostek oświatowych oraz małoletnich mieszkańców Grudziądza:
1) zajęcia edukacyjne o tematyce przyrodniczej w placówce Centrum Edukacji Ekologicznej lub poza nią;
2) pogadanki, wykłady oraz warsztaty plastyczne;
3) otwarte wydarzenia na terenie miasta w skład, których wchodzą warsztaty ekologiczne, konkursy przyrodnicze, konkursy plastyczne i spacery przyrodnicze.
§ 15. Wydział Promocji i Współpracy z  Mieszkańcami – w ramach działalności wydziału pracownicy wydziału:
1) organizują, m.in. warsztaty, konkursy podczas odbywających się w mieście eventów;
2) biorą udział w ogólnopolskich akcjach, tj. sprzątanie świata.
§ 16. Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych – w ramach działalności wydziału pracownicy prowadzą:
1) działania kontrolne należące do kompetencji Prezydenta określone w ustawach:
a) z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do 3 lat (Dz. U. z 2024 r. poz. 338, zmiany: Dz. U. z 2024 r. poz. 743 i 858),
b) z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2024 r. poz. 177, zmiany: Dz. U. z 2023 r. poz. 818 oraz z 2024 poz. 742, 743 i 230),
c) z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie właściwości wydziału (Dz. U. z 2023 r. poz. 571, zmiana Dz. U. z 2024 r. poz. 834).
§ 17. Biuro Kadr i Płac – w ramach działalności biura weryfikują pod kątem prawnym pracowników zatrudnionych w Urzędzie, jak i tych starających się o zatrudnienie, aby mogli uczestniczy w działaniach Urzędu.
§ 18. Straż Miejska – w ramach działalności Straży Miejskiej, strażnicy prowadzą działania edukacyjne i promocyjne związane z szeroko rozumianym bezpieczeństwem małoletnich, inicjują i uczestniczą w działaniach mających na celu zapobieganie popełniania przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałają w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi w szczególności poprzez:
1) przeprowadzanie w placówkach oświatowych prelekcji związanych z bezpieczeństwem na terenie miasta oraz utrzymywanie stałego kontaktu z dyrektorami, pedagogami, nauczycielami szkół, jak również instytucjami zainteresowanymi problemami dzieci i młodzieży;
2) kształtowanie bezpiecznych zachowań najmłodszych uczestników ruchu drogowego, zwiększenie ich świadomości oraz ograniczanie zagrożeń dotyczących ich życia i zdrowia poprzez prowadzenie zajęć edukacyjno – profilaktycznych związanych z poruszaniem się po drogach;
3) uzmysławianie zagrożeń oraz wykształcanie umiejętności zachowania zasad bezpieczeństwa w najbliższym otoczeniu;
4) modelowanie odpowiednich zachowań dzieci i młodzieży w sytuacjach ryzykownych z uwzględnieniem odpowiedzialności za swoje postępowanie;
5) wzbogacanie procesu dydaktyczno – wychowawczego poprzez goszczenie w siedzibie Straży Miejskiej dzieci ze szkół i przedszkoli celem zapoznania z codzienną pracą strażników;
6) upowszechnianie wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa i aktywizowanie zachowań prospołecznych w środowisku lokalnym poprzez:
a) współorganizowanie Kujawsko – Pomorskiej Olimpiady Wiedzy o Bezpieczeństwie „Bezpieczny i przyjazny region”:
b) udział w festynach rodzinnych organizowanych przez instytucje i parafie na terenie miasta,
c) organizowanie konkursów offline/online związanych z szeroko rozumianym bezpieczeństwem dzieci i młodzieży.
§ 19. Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności – w ramach działalności zespołu, przydzielony pracownik zajmuje się analizą wpływających do zespołu wniosków i załączonej do nich dokumentacji oraz udziela pomocy merytorycznej osobom z niepełnosprawnością zgłaszającym się o pomoc, bierze udział w rozmowach przeprowadzanych między specjalistą (pedagog, psycholog, pracownik socjalny), a małoletnim i jego rodzicem lub opiekunem prawnym jako protokolant oraz wydawaniem orzeczeń.
 
Rozdział 8
Monitorowanie stosowania Standardów Ochrony Małoletnich

§ 20. Osobą odpowiedzialną za monitorowanie realizacji Standardów jest koordynator.
§ 21. Do zadań koordynatora, należą:
1) wprowadzenie Standardów w Urzędzie;
2) aktualizacja treści Standardów;
3) monitorowanie ich przestrzegania przez pracowników;
4) reagowanie w przypadku naruszenia Standardów.
§ 22. 1. Aktualizacja Standardów odbywa się nie rzadziej, niż raz na 2 lata lub w sytuacji zaistnienia w Urzędzie naruszenia związanego ze Standardami.
  1. Koordynator zobowiązany jest za przeprowadzenie co najmniej raz na dwa lata, ankiety monitorującej poziom realizacji standardów, jej analizy i wprowadzenia zmian w ich treści, jeśli zajdzie taka potrzeba. Wzór Ankiety stanowi załącznik nr 9 do niniejszego zarządzenia.
  2. Pracownicy zobowiązani są zgłaszać wszelkie sugestie dotyczące aktualizacji Standardów.
  3. Pracownik w przypadku zaistnienia zdarzenia w stosunku do małoletniego zobowiązany jest sporządzić sprawozdanie, w którym opisuje przebieg wizyty oraz ilość osób w niej uczestniczących, zwracając uwagę na opis zdarzenia jakie miało miejsce i współpracę z opiekunami.
  4. Pracownik w przypadku zdarzenia z małoletnim, które może sygnalizować krzywdę mu wyrządzoną natychmiast powinien skontaktować się opiekunem małoletniego celem poinformowania go swoich obawach, jak i z koordynatorem.
  5. Brak współpracy między pracownikiem a opiekunem, będzie skutkowało wezwaniem organów ścigania albo poinformowanie o zaistniałej sytuacji Dyrektora.
  6. Koordynator jest odpowiedzialny za przygotowanie karty interwencji związanej ze zdarzeniem, której ofiarą był małoletni i przechowywanie jej w bezpiecznym miejscu
    do którego nie będą mieli dostępu osoby nieupoważnione. Wzór Karty stanowi załącznik nr 10 do niniejszego zarządzenia.
  7. Koordynator po otrzymaniu informacji o zdarzeniu, którego ofiarą był małoletni ma obowiązek zabezpieczyć nagranie z monitoringu wizyjnego Urzędu lub miejskiego.
  8. Koordynator każde zdarzenie jakie miało związek z małoletnim ma obowiązek odnotować w Ewidencji naruszeń związanych ze Standardami, wzór Ewidencji stanowi  załącznik nr 11 do niniejszego zarządzenia.
  9. Każdy wpis do ewidencji, o której mowa w ust. 8 uruchamia procedurę aktualizacji Standardów.
                                                                                                                                             
Rozdział 9
Zapisy końcowe
 
§ 23. Standardy są dokumentem ogólnodostępnym, opublikowanym na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Grudziądzu w wersji zupełnej wraz załącznikami oraz skróconej.
§ 24. Wykonanie Zarządzenia powierzam Sekretarzowi Miasta.
§ 25. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

OŚWIADCZENIE  W SPRAWIE WERYFIKACJI OSOBY SKŁADAJĄCEJ APLIKACJĘ O ZATRUDNIENIE LUB ZAWARCIE UMOWY CYWILNOPRAWNEJ W REJESTRZE SPRAWCÓW PRZESTĘPSTW NA TLE SEKSUALNYM

OŚWIADCZENIE O PAŃSTWIE ZAMIESZKANIA

OŚWIADCZENIE

OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH W URZĘDZIE MIEJSKIM W GRUDZIĄDZU


ZGODA NA PRZETWARZANIE WIZERUNKU I KLAUZULA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA WIZERUNKU

WYCOFANIE ZGODY NA PRZETWARZANIE WIZERUNKU

OŚWIADCZENIE O NIEFIGUROWANIU W REJESTRZE SPRAWCÓW PRZESTEPSTW NA TLE SEKSUALNYM


ANKIETA MONITORUJĄCA WPROWADZONE STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH W URZĘDZIE MIEJSKIM W GRUDZIĄDZU

KARTA INTERWENCJI

EWIDENCJA NARUSZEŃ ZWIĄZANYCH ZE STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH

 

 





Data dodania 27 września 2024

Data edycji 01 października 2024

Newsletter

Bądź na bieżąco z Grudziądzem i zapisz się do Newslettera

Newsletter

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.