Aktualności
Stanowisko Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego ws. planowanej kampanii związanej z kontrolami biletów w komunikacji miejskiej
Aktualności
W wyniku toczącej się w ostatnim czasie w przestrzeni publicznej dyskusji na temat planowanej kampanii związanej z kontrolami biletów w komunikacji miejskiej, przekazuję stanowisko w tej sprawie, jakie przygotował Wydział Transportu Urzędu Miejskiego.
_4.png)
_4.png)
Ideą całej inicjatywy nie jest rezygnacja z karania „gapowiczów”, lecz stworzenie kampanii promującej uczciwe korzystanie z komunikacji miejskiej. Planowana akcja ma mieć charakter edukacyjny, a jej celem jest uświadomienie pasażerom, jak ważne dla jakości i rozwoju transportu publicznego są dochody ze sprzedaży biletów. To właśnie te środki pozwalają na utrzymanie taboru, inwestycje w infrastrukturę oraz zapewnienie lepszej jakości usług przewozowych.
Nie chodzi zatem o „uspokajanie gapowiczów”, lecz o zwiększenie świadomości społecznej. Kontrolerzy nadal będą wykonywać swoje obowiązki. Będą egzekwować opłaty i wystawiać opłaty dodatkowe za brak biletu, ale - oprócz tego - przypominać będą pasażerom o obowiązku kasowania biletów.
Akcja ma również na celu poinformowanie pasażerów o możliwych konsekwencjach jazdy bez biletu oraz wskazanie, że zapłacenie za przejazd jest po prostu bardziej opłacalne niż ryzykowanie mandatu. Zamiast stresu i niepewności podczas kontroli, pasażerowie mają być zachęcani do wyboru uczciwego i spokojnego podróżowania.
Wzorując się na doświadczeniach innych miast, Grudziądz planuje kampanię inspirowaną akcją Wrocławia „Nie stresuj się – kup bilet”, która łączy edukację
z pozytywnym przekazem i promowaniem dobrych nawyków wśród użytkowników komunikacji miejskiej. Podkreślmy zatem: to dopiero planowana kampania promocyjna, której celem jest budowanie świadomości, nie rewolucja w podejściu do kontroli biletów.
Celem, jaki przyświeca kampanii, jest pokazanie, że czynność kupna biletu jest prosta, a w szerszej perspektywie korzystna. W naszym mieście funkcjonują biletomaty, kasowniki, są specjalnie dedykowane temu aplikacje mobilne czy strona internetowa, a bilety kupić można także w dwóch punktach obsługi pasażera czy u kierowcy. Dodajmy, że kontrola biletów to dla Miasta narzędzie szczelności systemu. Opłata za przejazd uiszczana przez pasażerów stanowi fundament utrzymania komunikacji miejskiej na odpowiednim poziomie i daje możliwości dalszego jej rozwoju.
Wydział Transportu Urzędu Miejskiego
Data dodania 08 maja 2025