Grudziądz
Obowiązki właściciela nieruchomości
Grudziądzka Straż Miejska rozpoczyna kontrolę właścicieli lub zarządców nieruchomości w zakresie wywiązywania się z obowiązku utrzymania czystości i porządku.
Zgodnie z zapisami ustawy oraz uchwały Rady Miejskiej do obowiązków właściciela, zarządcy nieruchomości należy m.in. usuwanie z chodników biegnących wzdłuż posesji błota, śniegu, lodu, liści i innych zanieczyszczeń.
Miasto nie jest właścicielem wszystkich skwerów, chodników i placów. Tereny miejskie są systematycznie sprzątane przez firmy, które wygrały przetargi na realizację tego zadania. Miasto zostało podzielone na 6 obiektów, harmonogram usuwania nieczystości i pielęgnowania trawników przygotowuje Wydział Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska. Urząd sprawuje także kontrolę firm wykonujących to zadanie. Do ich obowiązków należy m.in. koszenie trawy, utrzymanie poboczy, dbanie o elementy małej architektury, zakup i nasadzenia kwiatów jednorocznych, formowanie drzew i krzewów oraz pielenie. Z kolei za sprzątanie chodników i ulic odpowiada Zarząd Dróg Miejskich.
- Z naszych obserwacji wynika, że problem zanieczyszczonych chodników i skwerów bardzo doskwiera grudziądzanom. Mieszkańcy, którzy brali udział w tegorocznych spotkaniach z Prezydentem sugerowali, by jeszcze dokładniej przyjrzeć się temu zjawisku i karać właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku dbania o czystość . Dlatego rozpoczynamy wzmożoną kontrolę w tym zakresie – mówi Jan Przeczewski, Komendant Straży Miejskiej.
Właściciele pamiętają o zimowym obowiązku usuwania śniegu i lodu z chodników, prawdopodobnie z obawy nie tylko przed mandatami, ale także ewentualnymi roszczeniami osób, które np. złamią nogę na ich terenie. Jednak wiosną i latem często nie wywiązują się
z zadań, które do ich należą. Straż Miejska może za to uchybienie nałożyć mandat karny
w wysokości do 500 zł lub skierować sprawę do sądu.
- Z przepisów jednoznacznie wynika, że na właścicielach nieruchomości spoczywa szereg obowiązków, jeżeli będą się z nich wywiązywać, bez przypominania i karania przez strażników, nasze miasto będzie czystsze – dodaje Komendant Jan Przeczewski.
Równolegle municypalni prowadzą kontrolę posiadania przez mieszkańców Grudziądza umów na wywóz odpadów komunalnych. W pierwszym etapie skontrolowano 3,5 tys. posesji i aż w 700 przypadkach stwierdzono uchybienia. Obecnie trwa obchód nieruchomości położonych wokół Jeziora Rudnickiego. Wnioski do sądu i mandaty wystawiane są dopiero w sytuacji, gdy właściciele nieruchomości nie wykonają wydanego im polecenia terminowego zawarcia stosownej umowy. Dzięki przeprowadzonej weryfikacji rocznie blisko 500 ton śmieci nie trafia do lasów, na łąki, lecz na wysypisko śmieci. Obowiązek wywozu i posiadania umowy na wywóz nieczystości, ale także gromadzenia rachunków za wykonanie tej usługi nakłada na właścicieli nieruchomości ustawa o utrzymaniu czystości i porządku. Umowa taka musi być zawarta z firmą posiadającą zezwolenia na prowadzenie działalności
w tym zakresie.
Biuro Prezydenta
Data dodania 13 czerwca 2011
Data edycji 13 czerwca 2011