Grudziądz
Absolutorium dla Prezydenta
Radni Rady Miejskiej Grudziądza przyjęli dziś, tj. 29 czerwca przyjęli uchwałę w sprawie udzielenia Prezydentowi Grudziądza Robertowi Malinowskiemu absolutorium z tytułu wykonania budżetu za 2010 r.
Prezydent podczas posiedzenia przedstawił Radnym najważniejsze informacje o wykonaniu planu wydatków i dochodów miasta:
„W poszanowaniu obowiązującego prawa i w poczuciu obowiązku wobec mieszkańców Grudziądza przedstawiam Państwu sprawozdanie z wykonania budżetu za 2010 r. Dokument uzyskał pozytywną opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.
Ubiegły rok był niezwykle trudny, bowiem funkcjonowaliśmy w cieniu ogólnoświatowego spowolnienia gospodarczego. Przyjęliśmy mimo wszystko ambitny plan, który, dzięki ciężkiej pracy, zaangażowaniu moich współpracowników i mieszkańców oraz wsparciu Radnych, zrealizowaliśmy. Najważniejsze cele, jakie postawiliśmy sobie opracowując plan wydatków i dochodów, to przygotowanie i rozpoczęcie kluczowych z punktu widzenia miasta inwestycji. Kiedy blisko 5 lat temu objąłem zaszczytny urząd Prezydenta Miasta przyjąłem kilka podstawowych zasad, które do tej pory stanowią fundament dla wszystkich działań. Realizujemy w pierwszej kolejności te inwestycje, na które pozyskujemy dofinansowanie zewnętrzne. Od kliku lat systematycznie modernizujemy grudziądzkie drogi, rozbudowujemy bazę sportową, wdrożyliśmy także plan termomodernizacji budynków. Edukacyjne projekty unijne obejmują wszystkie etapy kształcenia dzieci, z dodatkowych zajęć korzystają zarówno przedszkolaki, jak i licealiści, a uczniowie szkół zawodowych mają do dyspozycji coraz nowocześniejszą bazę dydaktyczną. Rozpoczęła się już budowa II etapu Trasy Średnicowej, który docelowo połączy Grudziądz z autostradą A1. Promocja terenów inwestycyjnych, udział w tragach i misjach gospodarczych również przyniosły pierwsze efekty, trwa budowa centrum logistycznego Rossmanna, a ENERGA zamierza w Grudziądzu wybudować największą w Polsce elektrownię gazową.
Najistotniejszy dla finansów miasta był w ubiegłym roku spadek wpływów z udziału w podatkach dochodowych PIT i CIT oraz dochodów ze sprzedaży majątku w odniesieniu do 2009 r. Warto zaznaczyć, że wzrosły natomiast wpływy m.in. z podatku od czynności cywilnoprawnych oraz spadków i darowizn, a to pierwsze oznaki końca spowolnienia spowodowanego kryzysem finansów. Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że budżet ubiegłego roku był stabilny, a to niezwykle ważne z punktu widzenia finansów i rozwoju miasta. Po stronie dochodów zostały zapisane dodatkowe środki bezzwrotne w formie dotacji celowych, które pozyskaliśmy m.in. z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych oraz na budowę Orlika. Mimo zmniejszenia dochodów z niektórych źródeł nie dokonaliśmy znaczących cięć, dzięki zastosowaniu reguły stałej racjonalizacji wydatków. Dzięki dyscyplinie właśnie po stronie wydatków osiągnęliśmy deficyt o 8 mln zł mniejszy niż początkowo zakładaliśmy.
Budżet miasta Grudziądza na 2010 r. został uchwalony przez Radę Miejską 29 grudnia 2009 r. W ubiegłym roku osiągnęliśmy dochody na poziomie 361 075 462, 2 zł, tj. 99,5% planowanych dochodów, natomiast wydatki zamknęły się w kwocie 391 920 492,11 zł, czyli 97,6% planowanych. Deficyt na 31 grudnia 2010 r. wynosił 30 845 029,91 zł, tj. 79,5% planowanego. Warty podkreślenia jest fakt, że na inwestycje przeznaczyliśmy w minionym roku blisko 70 mln zł.
Analizę wykonania budżetu miasta Grudziądza w minionym roku chciałbym rozpocząć od porównania osiągniętych dochodów w odniesieniu do roku 2009 r. W 2010 r. odnotowaliśmy spadki i wzrosty w poszczególnych źródłach dochodów. Łącznie dochody w 2010 r. wzrosły o 0,5% w porównaniu do roku 2009. Wpływy z podatków i opłat lokalnych były wyższe o blisko 5%, na co znaczący wpływ miało efektywniejsze wykonanie dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, od czynności cywilno-prawnych, od spadków i darowizn. W zakresie udziału w podatkach budżetu państwa w porównaniu do 2009 r. zanotowano spadek we wpływach z tytułu podatku od osób fizycznych oraz prawnych. Przyczyną takiej sytuacji było spowolnienie wzrostu gospodarczego w Polsce, a to przekładało się na mniejszą rentowność przedsiębiorstw. W 2009 r. nastąpił, o niecałe 15%, spadek wpływów z dochodów majątkowych, czyli głównie ze sprzedaży majątku. Wpływy z subwencji wzrosły o 9%, w części oświatowej subwencji ogólnej nastąpił wzrost o 7%, natomiast w części wyrównawczej o 19%, z kolei spadek o 10% odnotowaliśmy w części równoważącej. Uzyskaliśmy również 2,4 mln zł wpływu uzupełniającego subwencję. W ubiegłym roku spadły o 7% dotacje celowe, ale warto zaznaczyć, że o 33% zwiększyły się dotacje na własne zadania bieżące.
Z analizy danych w zakresie wydatków bieżących wynika, że największej dynamice podlegają m.in. dotacje, wynagrodzenia oraz pochodne i dotacje z budżetu. Ważnymi sferami życia miasta określonymi poprzez wartość wydatków są oświata i edukacja, ok. 43% sumy wydatków bieżących oraz polityka społeczna, ok. 38% sumy wydatków bieżących.
Analizując wydatki inwestycyjne według największych zadań należy zwrócić uwagę na zróżnicowany obszar inwestowania. Wymienię tylko kilka najistotniejszych projektów:
- budowa II etapu Trasy Średnicowej,
- modernizacja ul. Hallera,
- rewitalizacja i adaptacja obszaru poprzemysłowego do nowych funkcji turystyczno-rekreacyjnych,
- przebudowa ulic Starego Miasta,
- modernizacja wozów tramwajowych,
- przebudowa ul. Śniadeckich i Korczaka,
- budowa łącznic węzła „Kręta” Trasy Średnicowej,
- budowa Orlika na Rządzu oraz boiska wielofunkcyjnego na osiedlu Lotnisko.
Finansowaliśmy lub dofinansowaliśmy także m.in. termomodernizację budynków użyteczności publicznej, rozbudowę systemu monitoringu miejskiego, budowę windy w Gimnazjum nr 6 i zakup tablic interaktywnych do szkół podstawowych, zakup samochodu z podnośnikiem dla Straży Pożarnej. W miarę posiadanych środków zlecamy także przygotowanie dokumentacji technicznej dla kolejnych ulic, dzięki temu zwiększamy nasze szanse przy ubieganiu się o dofinansowanie zewnętrzne.
Deficyt w 2010 r. opiewał na 30 845 029,91 zł przy planowanym 38 784 378 zł. Uzyskaliśmy niższy deficyt dzięki oszczędnościom w wydatkach. Wskaźnik zadłużenia do zrealizowanych dochodów na 31 grudnia 2010 r. wyniósł 35% przy maksymalnie dopuszczalnym poziomie 60%, natomiast wskaźnik spłaty zadłużenia ukształtował się na poziomie 2,4% przy maksymalnym dopuszczalnym – 15%.”
Biuro Prezydenta
Data dodania 29 czerwca 2011
Data edycji 02 sierpnia 2011