Grudziądz Portal miejski

Grudziądz

Grudziądz

Do kogo należy Szpital?

W imieniu Prezydenta Grudziądza Roberta Malinowskiego wiceprezydent Marek Sikora na sesji Rady Miejskiej, która odbyła się wczoraj, tj. 30 marca przedstawił aktualną sytuację formalno-prawną Regionalnego Szpitala Specjalistycznego.

W trzech, niezależnych, opiniach prawnych, których przygotowanie zlecił Urząd Miejski wskazano, że organem założycielskim Szpitala jest Wojewoda.

- Z uzyskanymi informacjami zapoznaliśmy już Ministra Zdrowia Konstantego Radziwiłła oraz Wojewodę Kujawsko-Pomorskiego Mikołaja Bodganowicza. Przekazaliśmy także komplet dokumentów. Liczymy na dogłębną analizę sytuacji, kontynuację rozmów w tym zakresie oraz wsparcie naszych działań zmierzających do poprawy sytuacji finansowej Szpitala - mówi prezydent Robert Malinowski.

Poniżej przedstawiamy najważniejsze wnioski, które zostały zawarto w opiniach prawnych przygotowanych przez: Kancelarię Ostrowski i Wspólnicy, dr Tomasza Jędrzejewskiego i dr hab. Piotra Rączkę z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika oraz prof. dr hab. Marka Wierzbowskiego i doc. dr Jarosława Maćkowiaka z Uniwersytetu Warszawskiego:

-  28 grudnia 1995 r. podpisano porozumienie pomiędzy Wojewodą Toruńskim (organem, który utworzył Szpital w Grudziądzu) a Zarządem Miasta reprezentowanym przez ówczesnego Prezydenta Grudziądza Tomasza Pasikowskiego, na mocy którego gmina-miasto Grudziądz wykonywała zadania w obszarze ochrony zdrowia. Porozumienie obowiązywało do 31 grudnia 1998 r.,

- 10 listopada 1998 r. Rada Miasta Grudziądza podjęła uchwałę w sprawie przekształcenia Szpitala im. dr Władysława Biegańskiego z Zespołem Poradni Specjalistycznych w samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej - uchwała funkcjonuje w obrocie prawnym,

- art. 47 ust. 1 ustawy z 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną: „Z dniem 1 stycznia 1999 r. jednostki samorządu terytorialnego przejmą uprawnienia organu administracji rządowej, który utworzył samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, w rozumieniu przepisów o zakładach opieki zdrowotnej”. Wskazanie, jaka jednostka samorządu terytorialnego jest właściwa do przejęcia uprawnień organu administracji rządowej miało znaleźć się w wykazie stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów wydanym do 3 listopada 1998 r.,

- Szpital im. dr W. Biegańskiego nie znalazł się w wykazie stanowiącym załącznik do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 23 listopada 1998 r. w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył,  

- 1 stycznia 1999 r. zmieniono Rozporządzenie - wskazano powiat grudziądzki (ziemski), jako jednostkę samorządu terytorialnego właściwą do przejęcia uprawnień organu, który utworzył zakład opieki zdrowotnej,

- 12 lipca 1999 r. - z mocą wsteczną - weszło w życie Rozporządzenie, w którym jako jednostkę samorządu terytorialnego właściwą do przejęcia uprawnień organu, który utworzył zakład opieki zdrowotnej wpisano - miasto na prawach powiatu - Grudziądz,

- art. 47 ust. 2 ustawy z 13 października 1998 r. - przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną został uznany przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodny z Konstytucją i w konsekwencji utraciły moc wiążącą akty wykonawcze wydane na podstawie takiej delegacji,

- w obowiązującym do dziś wykazie stanowiącym załącznik do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 22 czerwca 2001 r. w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, które zostały przejęte przez gminy, powiaty i samorządy województw Regionalny Szpital Specjalistyczny im. dr Władysława Biegańskiego nie figuruje.

Szpital jest wpisany do Rejestru Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego (nr 0000002976). W wykazie wskazano, że podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej to - Wojewoda Toruński, natomiast Zarząd Miasta Grudziądza figuruje jedynie jako organ sprawujący nadzór.

- Zdajemy sobie sprawę, że mamy do czynienia z niezwykle trudną sytuacją prawną. Będziemy próbowali ją wyjaśnić na szczeblu wojewódzkim i rządowym. Pragnę jedocześnie zaznaczyć, że równolegle nadal prowadzić będziemy działania zmierzające do poprawy finansów Szpitala przy jednoczesnym zapewnieniu świadczenia usług medycznych na najwyższym poziomie - dodaje prezydent Robert Malinowski.

W związku z powziętymi przez Prezydenta informacjami z porządku obrad sesji Rady Miejskiej wycofano projekt uchwały w sprawie powołania komisji w celu przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Regionalnego Szpitala Specjalistycznego. Dalsze kroki będą podejmowane po otrzymaniu odpowiedzi od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego.

Biuro Prezydenta

Data dodania 31 marca 2016

Newsletter

Bądź na bieżąco z Grudziądzem i zapisz się do Newslettera

Newsletter

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.