Grudziądz
Rządowy Program Kompleksowego Wsparcia dla Rodzin „Za Życiem”
Ośrodek Koordynacyjno – Rehabilitacyjno - Opiekuńczy
w Zespole Placówek Edukacyjno-Rewalidacyjnych
w Grudziądzu
Na podstawie porozumienia zawartego pomiędzy Gminą-miasto Grudziądz a Ministerstwem Edukacji Narodowej dla potrzeb Rządowego Programu Kompleksowego Wsparcia dla Rodzin „Za Życiem” (Priorytet II, działanie 2.4 - Utworzenie ośrodków koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od momentu wykrycia niepełnosprawności lub zagrożenia niepełnosprawnością) Zespół Placówek Edukacyjno-Rewalidacyjnych w Grudziądzu przy ul. Parkowej 25 w latach 2017-2021 pełni funkcję wiodącego ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego.
Od dnia 12 grudnia 2017 r. w ramach Programu prowadzone są w Zespole Placówek bezpłatne zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- zajęcia te odbywają się na podstawie dostarczonej do Zespołu opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną
- zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka przeznaczone są dla dzieci, u których została wykryta niepełnosprawność lub zagrożenie wystąpienia niepełnosprawności
- zajęcia polegają na stymulowaniu rozwoju psychoruchowego, poznawczego, emocjonalnego
i społecznego dziecka z uwzględnieniem rozwoju jego aktywności i uczestnictwa w życiu społecznym - celem zajęć jest kształtowanie i rozwijanie umiejętności życiowych dziecka, porozumiewania się, radzenia sobie z emocjami oraz wsparcie rodziny dziecka
Do zadań ośrodka koordynacyjno-rehabilitacyjno-opiekuńczego należy:
- udzielanie rodzicom specjalistycznej informacji dotyczącej problemów rozwojowych dziecka
- wskazywanie właściwych dla dziecka i jego rodziny form kompleksowej, specjalistycznej pomocy, w szczególności rehabilitacyjnej, terapeutycznej, fizjoterapeutycznej, psychologicznej, pedagogicznej i logopedycznej
- wskazywanie jednostek udzielających specjalistycznej pomocy
- organizowanie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka na warunkach i w formach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy – Prawo oświatowe oraz – w zależności od potrzeb dziecka – dodatkowych usług terapeutów, fizjoterapeutów, psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów
- koordynowanie korzystania z usług specjalistów dostępnych na obszarze powiatu
W ramach zajęć, w zależności od indywidulanych potrzeb i możliwości dziecka, stosowane są m.in. metody, takie jak:
- terapia integracji sensorycznej
- terapia polisensoryczna
- Snoezelen - sala doświadczania świata
- terapia behawioralna
- terapia z wykorzystaniem lalki terapeutycznej „Empathy Dolls”
- terapia metodą M. Montessori
- terapia metodą M.CH. Knill
- terapia metodą A. Tomatisa
- terapia metodą EEG Biofeedback
- terapia Makaton
- metoda dobrego startu
- wspomaganie rozwoju mowy, porozumiewania się i kompetencji komunikacyjnych
- terapia ruchu rozwijającego metodą W. Sherborne
- gimnastyka korekcyjna
- rehabilitacja ruchowa
- terapia korekcyjno-kompensacyjna
- terapia ręki
- terapia taktylna
- socjoterapia
- kynoterapia
- terapia logopedyczna
- terapia pedagogiczna
- terapia psychologiczna
Sposób prowadzenia zajęć:
- terapeuta pracuje z dzieckiem i jego rodziną indywidualnie
- współpraca z rodziną dziecka polega m.in. na udzielaniu instruktażu, porad, konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem, udzielaniu pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem, wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania
- praca terapeutów uwzględnia zalecenia określone w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydanej przez poradnię, a także preferencje dziecka, jego zainteresowania oraz ulubione formy aktywności
Więcej informacji można uzyskać osobiście w Zespole Placówek Edukacyjno – Rewalidacyjnych w Grudziądzu przy ul. Parkowej 25 lub telefonicznie: (56) 46 234 26, 609 004 795.
*** ZAPRASZAMY ***
Data dodania 22 stycznia 2020
Data edycji 22 stycznia 2020