usługi telefoniczne
Kategoria udogodnienia dla osób niepełnosprawnych
Wiek 16 - 17 lat , 18 - 24 lata , 25 lat , 26 i więcej lat
Stopień niepełnosprawności Znaczny * , Umiarkowany ** , Lekki ***
Przyczyna niepełnosprawności Narząd wzroku
Osoby niewidome i słabowidzące mają prawo do specjalnych udogodnień zwiększających dostępność usług telefonicznych.
Na każde żądanie osoby niepełnosprawnej oraz przy zawieraniu umowy o świadczenie usług telefonicznych dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych oferuje:
- telekomunikacyjne urządzenie końcowe (telefon), niezbędne do zapewnienia dostępu do świadczonej usługi telefonicznej oraz przystosowane do używania przez osobę niepełnosprawną,
- pomoc we właściwym skonfigurowaniu telefonu lub uruchomieniu świadczonej usługi telefonicznej.
Na żądanie osoby niewidomej lub słabowidzącej dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych udostępniania, w terminie 30 dni od dnia złożenia żądania:
- ogólne warunki umowy o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych oraz jej wzór,
- cennik usług telekomunikacyjnych,
- regulamin świadczenia publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych
sporządzone na nośniku elektronicznym w formacie tekstowym albo na papierze w alfabecie Braille'a albo przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym.
Na każde żądanie osoby niewidomej lub słabowidzącej będącej stroną umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych zawartej w postaci pisemnej lub elektronicznej dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych udostępnia:
- informacje o danych zawartych na fakturze wraz z podstawowym wykazem wykonanych usług telekomunikacyjnych sporządzone na papierze w alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym,
- szczegółowy wykaz wykonanych usług telekomunikacyjnych sporządzony na papierze przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym.
Na każde żądanie abonenta będącego osobą niepełnosprawną dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych, w terminie 30 dni od dnia złożenia żądania, przekazuje informacje o oferowanych wszystkich udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych, w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej na udostępniony w tym celu przez abonenta adres poczty elektronicznej. W przypadku osoby niewidomej lub słabowidzącej takie informacje powinny być sporządzane na papierze w alfabecie Braille'a lub przy użyciu dużej czcionki, a w przypadku wysyłania ich pocztą elektroniczną - w formacie tekstowym.
Podstawa prawna: § 5 ust. 1 – 3 i ust. 5 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r.w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz. U. z 2014, poz. 464).