usługi telefoniczne
Kategoria udogodnienia dla osób niepełnosprawnych
Wiek 16 - 17 lat , 18 - 24 lata , 25 lat , 26 i więcej lat
Stopień niepełnosprawności Znaczny * , Umiarkowany ** , Lekki ***
Przyczyna niepełnosprawności Narząd słuchu lub mowy
Osoby niesłyszące lub niemówiące mają prawo do specjalnych udogodnień zwiększających dostępność usług telefonicznych.
Osobie niesłyszącej lub niemówiącej dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych zapewnia możliwość korzystania w punktach obsługi z:
- urządzeń umożliwiających komunikację,
- urządzeń zapewniających komunikację audiowizualną z tłumaczem polskiego języka migowego lub systemu językowo-migowego w czasie rzeczywistym albo
- bezpłatnego dostępu do tłumacza języka migowego lub systemu językowo-migowego.
Zamiar skorzystania z udogodnienia w wybranym punkcie obsługi należy zgłosić z wyprzedzeniem co najmniej 3 dni roboczych.
Na każde żądanie osoby niepełnosprawnej oraz przy zawieraniu umowy o świadczenie usług telefonicznych dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych oferuje:
- telekomunikacyjne urządzenie końcowe (telefon), niezbędne do zapewnienia dostępu do świadczonej usługi telefonicznej oraz przystosowane do używania przez osobę niepełnosprawną,
- pomoc we właściwym skonfigurowaniu telefonu lub uruchomieniu świadczonej usługi telefonicznej.
Na każde żądanie abonenta będącego osobą niepełnosprawną dostawca publicznie dostępnych usług telefonicznych, w terminie 30 dni od dnia złożenia żądania, przekazuje informacje o oferowanych wszystkich udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych, w postaci papierowej lub w postaci elektronicznej na udostępniony w tym celu przez abonenta adres poczty elektronicznej.
Podstawa prawna: § 1 ust. 1, § 2 ust. 1 i ust. 2, § 5 ust.1 i 5 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 26 marca 2014 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia udogodnień dla osób niepełnosprawnych przez dostawców publicznie dostępnych usług telefonicznych (Dz. U. z 2014, poz.464).